woensdag 29 september 2010

White Noise Sound - White Noise Sound


Ik weet niet zo veel over White Noise Sound, iets wat wel vaker voorkomt als je je interesseert voor allerlei obscure bandjes.
Maar ik zou u toch even hun uw gegeerde aandacht op hun absoluut fantastische gelijknamige debuutalbum willen vestigen.

De band bestaat uit zes leden en vernoemd het Welshe Swansea als hun thuisbasis. Met zes leden ben je in staat om erg veel kabaal te maken, en dat doet White Noise Sound dan ook met verve.

Ik waarschuw u op voorhand, u bent best fan van het stevigere rock en gitaarwerk voor u zich aan deze band waagt. Het eerste nummer, Sunset begint al goed door u en de boom waaraan u zich wanhopig vastgrijpt omver te blazen. Ook in Blood zit er een prachtige psychedelische "Wall Of Sound". Maar niet alle nummers zijn zo staalhard.

Zanger Dan Henley heeft een lage stem die mooi samengaat met deze robuuste rockmuziek. De gitaren eisen nochtans meestal de hoofdrol op. Het voelt dan ook niet zelden als een shoegaze-album aan.


Maar helemaal shoegaze zijn ze niet, noem het eerder experimentele rock van het stevige soort, zonder te veranderen in een progressive of hard/metal rockband. Zo ontbreekt in Fires In The Still Sea zelfs enig teken van de gitaren, en lijkt het wel ambient electro te zijn. Ook de Reprise van Blood beantwoordt aan deze omschrijving.

Toch is dit vooral een prachtalbum voor liefhebbers van echt zeer alternatieve rock. U hoort allerlei invloeden uit shoegaze, garage rock, psychedelic rock en zelfs surf rock.
En ik krijg stilaan de indruk dat ik nogal vaak het woord "rock" gebruik.
Dit album is dan ook gewoon Rock 'n Roll baby, en daar houden wij van, right?

De coole cover art doet me trouwens denken aan de legendarische clip van The White Stripes' Seven Nation Army. Maar dat geheel terzijde.

Tracklist:

01. Sunset
02. It Is There For You
03. Fires In The Still Sea
04. There Is No Tomorrow
05. Blood
06. Blood (Reprise)
07. No Place to Hide
08. Don’t Wait For Me
09. (In Both) Dreams And Ecstasies


Geen opmerkingen:

Een reactie posten