maandag 27 september 2010

Kashmere Hakim - The Hillsinger EP


U had het waarschijnlijk niet verwacht maar in het lage polderstreek ten noorden van ons machtige koninkrijk verschuilt zich een waar folktalent.
In de stedelijke agglomeratie die zichzelf graag de hoofdstad van het desbetreffende polderland noemt beweegt zich een zeker individu voort, klaar om de grenzen van zijn bekendheid te doorbreken. Zijn artiestennaam blijkt Kashmere Hakim te zijn en ik durf te wedden dat dit ook op zijn identiteitskaart staat. Hij noemt zichzelf ook wel eens "The Hillsinger", een iets meer folky-naam me dunkt.
Van origine is de heer Hakim -want ik neem aan dat dit zijn familienaam is- echter geen polderwezen. Een Nederlandse Marokkaan die folk maakt zien en horen we niet elke dag, weer een goede reden om zijn werk eens te beluisteren.

Hoe dan ook, Kashmere Hakim laat zijn fragiele songs inspireren door folk van de jaren 60 en 70. Het zou me dan ook niet verbazen indien hij Roy Harper tot zijn idolen rekent. Hij is bovendien, zoals dat hoort, ook een songwriter.

Hakim bracht dit jaar zijn debuut-EP uit, The Hillsinger genaamd. Deze bevat zes akoestische en warme tracks.
Ik heb folk nooit echt makkelijke muziek gevonden en ook nu had ik een paar luisterbeurten nodig om de schoonheid van de eenvoud te ontdekken. Hij maakt dan ook pure en eerlijke muziek, wat voor een door en door slechte mens als ikzelf in feite niet gemakkelijk te appreciëren valt. Maar dat valt blijkbaar zeer goed mee.

Mijn favoriete song is Grandparents House, misschien omdat zijn gitaar hier versterkt wordt door een prachtige cello op de achtergrond.
Voorts biedt deze sympathieke Hollander (en hier is geografisch gezien de term 'Hollander' juist gebruikt) u een gratis download aan van Foreign Worker via Soundcloud.

Op naar dat album zou ik zeggen.

Tracklist:

- 01 - Free People
- 02 - Angels
- 03 - John Henry
- 04 - Eastern shore
- 05 - Foreign worker
- 06 - Grandparent's house



Kashmere Hakim - Foreign worker by KashmereHakim


Geen opmerkingen:

Een reactie posten