donderdag 30 september 2010

Anoraak - Wherever The Sun Sets


Ik heb er vaak over geschreven, maar het Franse electro-collectief Valerie blijft onmetelijk interessant. Zeker als haar op één na meest vooraanstaande lid een nieuw album uit zijn mouw schudt. Ik heb het over Monseigneur Anoraak, ook wel gewoon Anoraak genoemd.

Deze opmerkelijke heer staat samen met College aan het hoofd van de huidige Franse electrobeweging uit Nantes. Hij bracht al eerder een ongelofelijk goed mini-album/ep genaamd Nightdrive With You uit. Op deze bevond zich de gelijknamige topsingle die erg vaak geremixt werd door de hipste dj's out there. De remix van Fear Of Tigers is trouwens zonder twijfel een van de beste remixen ooit gemaakt.

Hoe dan ook, zijn eerste langspeler, Wherever The Sun Sets kwam deze maand uit, en ik kan u verzekeren dat u absoluut krijgt wat u verwacht. Dit is een puur Anoraak album, en ik ben er verzot op. Anoraak's stijl is gebaseerd op 80's elektronische discomuziek. Vooral synths zijn erg belangrijk, ik zou zelfs durven spreken van de typische Anoraak-synth. Luister naar het album en u weet wat ik bedoel. Daarenboven zingt hij met een aangename stem die erg relax klinkt maar tegelijk heel groovy is. Het is trouwens niet omdat het de Franse electrobeweging is dat de artiesten in het Frans zouden zingen, Engels blijft de voertaal, en bij Anoraak leidt dat gelukkig niet tot een lelijk accent zoals bij Minitel Rose.


Voor zijn album riep hij voor twee nummers de hulp in van vrouwelijke (het blijft een Fransman) gastartiesten. Bij Don't Be Afraid is dat Sally Saphiro van de gelijknamige Zweedse band. Haar stem klinkt al even zoet als die van de protagonist wat leidt tot een uitzonderlijk mooie track. Op Dolphins And Highways zingt onze geblindeerde held (zonder zonnebril komt hij het huis niet uit) een prachtig duet met de Schotse folkzangeres Siobhan Wilson, die blijkbaar nogal vaak in Frankrijk resideert.

Verder is er ook een instrumentaal nummer, Midnight Sunset, maak daar maar magistraal van, want het was liefde op het eerste gezicht.

Een slecht nummer ontbreekt uiteraard op deze electroparel, meer zelfs ik vind alle nummers vrij schitterend. Maar Try Me heeft nog steeds een stapje voor op de rest.

Laat die remixen nu maar komen. Het zullen er ongetwijfeld veel zijn. Anoraak is trouwens ook zelf een uitstekend remixer.

Maar voor u aan het album begint wil ik u waarschuwen, het kan zijn dat u meerdere luisterbeurten nodig hebt. Ik had er alleszins drie nodig om volledig betoverd te worden door deze Franse magie.

Tracklist:

1. Above Your Head (3:41)
2. Try Me (3:21)
3. Can%27t Stop (3:52)
4. Don%27t Be Afraid (Feat. Sally Shapiro) (3:47)
5. Crazy Eyes (3:47)
6. Long Hot Summer Night (3:19)
7. You Taste Like Cherry (3:55)
8. Dolphins and Highways (Feat. Siobhan Wilson) (3:20)
9. Cloud Rain Love (3:35)
10. Midnight Sunset (5:50)
11. Here You Go (3:05)

Gratis én legale downoad: Above Your Head via www.Anoraakmusic.com (This download is free and legal).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten