vrijdag 17 september 2010

neo(n) eden - bee EP


Er zijn twee personen die mij echt tot de muziekfreak hebben omgetoverd die ik vandaag ben. De eerste is Jarri V., mijn confrater en vaak metgezel op de beste concerten. Bovendien is hij het brein achter het geweldigeDisco Naïvité.
Daarnaast heb je Herr Kittler, eigenaar van de Duitse nationaliteit en een engelstalige blog, eden is neon.

Maar buiten bloggen doet Herr Kittler nog iets anders, iets veel beter zowaar. Hij schrijft niet alleen over muziek, hij maakt ook zelf muziek, dit onder de naam neo(n) eden (misschien ligt het aan de overvloed van hoofdletters in het Duits maar Herr Kittler houdt er helemaal niet van, zelfs op zijn blog vindt u er geen).
Sinds begin 2008 werkt hij op zijn oude computer (inmiddels misschien vervangen) in zijn appartement aan zijn eigen project (eerst onder de naam epkhay). En zo kwam eind 2009 zijn eerste EP, pocket sea tevoorschijn. Iets later verscheen de geweldige single velvet skies, die hij zowaar aan mij opdroeg als verjaardagscadeau (uiteraard nog altijd een van de beste cadeaus ooit).

Hoe dan ook, onlangs kondigde neo(n) eden op eden is neon (volgt u nog?) aan dat hij een nieuwe EP met de naam "...on" zal uitbrengen. Deze bevat vijf (neutron, proton, electron, positron en photon) tracks, de meesten zijn remakes van zijn eerste werk uit 2008 onder de naam epkhay. Maar deze EP werd nooit (of nog niet) beschikbaar gemaakt. De reden iq mij vreemd, maar de beloofde bandcamp-pagina bleef alleszins uit.


Niet veel later, in feite nog geen week gelden, kwam neo(n) eden uit het niets met een nieuwe EP af, de bee EP. En hiervoor maakte hij gelukkig wél een bandcamp, waar de EP gratis kan downloaden, hoewel er enkel twee tracks beschikbaar zijn, en er normaal vier tracks werden aangekondigd...bizar!

Maar goed, neo(n) eden laat zich inspireren door verschillende genres zoals shoegaze, minimal, industrial electro, trance, chill wave en meer. Het resultaat is dan ook een soort van industriële, elektronische en zeer ambient(e) shoegaze. Ik kan het niet meteen plaatsen, maar gemakkelijke muziek is het alvast niet. U kan het misschien vergelijken met een langzame versie van Fuck Buttons. Het is heel erg repetitief en bijna volledig instrumentaal (u hoort soms wat muzikaal gefluister). Maar anders dan Fuck Buttons is het vrij dreigend en met tijden heel erg duister, luister maar eens naar Lowlands en u weet wat ik bedoel. Lowlands vind ik trouwens een ronduit indrukwekkend nummer. Het heeft iets weg van Witch House, met die kolossale synths. Met Velvet Skies is dit het beste wat ik tot nu toe van hem gehoord heb.
Maar ook beehive is erg de moeite. Het is een zalige elektronische chaos waar u tevergeefs een patroon in probeert te ontdekken. En wanneer u juist denkt dat u een houvast heeft gevonden duwt het u terug de afgrond in. Neo(n) Eden maakt niet enkel wonderbaarlijke muziek, ik beschouw het evenzeer als kunst met een grote K. Misschien moet ik zijn werk dan ook maar bestempelen als art electro. U mag het van mij gerust gewoon "weirde shit" noemen, maar dan is het alvast weirde shit waar ik van houd!

Ik hoop in elk geval dat hij de rest van zijn werk ook spoedig beschikbaar maakt, u kan de pocket sea EP en Velvet skies trouwens gratis downloaden op Last.fm

Tracklist:

(01. bee)
(02. farewell future)
03. lowlands
04. beehive


Geen opmerkingen:

Een reactie posten