dinsdag 28 september 2010

Restless People - Restless People


U mag één keer raden waar Restless People vandaan komt.
Natuurlijk is het antwoord Brooklyn...ik word er niet goed van. Als ik nu nog één band uit Brooklyn leer kennen dan,...dan bemachtig ik waarschijnlijk gewoon hun werk, want Brooklyn levert kwaliteit.

Restless People is een kwartet dat bestaat uit het Tanlines duo Eric Emm en Tony Blankets en de heren van Professor Murder (Michael Bell-Smith, Jesse Cohen en ook weer Tony). Het resultaat is dan ook duidelijk iets wat tussen de twee oorspronkelijke bands in ligt.

De vocals komen wellicht van Professor Murder. Ik heb Tanlines vorig jaar als voorprogramma van We Have Band in de Botanique zien optreden en ik kan u verzekeren dat hun zangtalent niet echt hoogstaand is. Maar instrumentaal zijn ze natuurlijk wel toppers vandaar zijn zij het vooral die de synths en riffs mogen leveren.

Terwijl Professor Murder eerder een afropop-punk achtige band à la Vampire Weekend is, beschouw ik Tanlines eerder als een soort tropische dance-chill wave formatie. Dit alles leidt tot een opgewekt en zeer levendig (ze heten niet voor niets "Restless people") geheel.


Hun single Days Of Our Lives vind ik meteen al het sterkste wat de groep te bieden heeft. Al zijn er veel kwatongen die beweren dat het een rip-off zou zijn van Underworld's Two Months Off, dit lied dateert echter al van 2002 en is vrij minderwaardig aan Days Of Our Lives.

Ook de rest van het album bevat veel tropische en experimentele popsongs. Soms lijkt het wel Vampire Weekend op vakantie. Niemand heeft trouwens echt een idee hoe men hun stijl juist moet noemen, het is duidelijk een samenraapsel van allerlei invloeden. Hun eigen vergelijking met Phil Collins en Nelly Furtado mag u gerust met een korrel zout nemen. Maak daar maar een rots zout van.

Tenslotte zou ik de heren willen feliciteren met het afschuwelijke cover-art die sterk doet denken aan de smakeloze jaren 90. Gelukkig maakt de muziek u terug vrolijk in een vingerknip.

"Feel Good"-muziek waar u niet van moet overgeven, het blijft iets bizar.

Tracklist:

1 Days Of Our Lives
2 Constant Panic
3 Don't Back Down
4 Little Sky
5 Basic Needs
6 Practical Magic I
7 Practical Magic II
8 Victimless Crime




Geen opmerkingen:

Een reactie posten