donderdag 16 september 2010

Twinsine - La Crisis


Ik kan u amper iets vertellen over Twinsine (shame on me!). Zijn/haar last.fm is ronduit ondermaats (het is zelfs verkeerd gespeld) en telt slechts 41 luisteraars waarvan ik als enige naar La Crisis luister. Verder is er noch een MySpace-pagina, noch een website, noch een bandcamp-pagina, noch een youtube-film voorhanden, nichts rien, niente!
Er wordt bovendien niet geschreven over Twinsine, google kan mij enkel doorverwijzen naar amazon, itunes, junorecords en deezer, waar u het album La Crisis kan kopen. Ik kan u zelfs niet zeggen of het nu La Crisis of L.A. Crisis is.
Wat ik u echter wel kan meedelen: men denkt dat Twinside het alter ego is van een Franse Dj. Deze informatie is echter niet geconformeerd en het lijkt me zelfs ongeloofwaardig (zie onder waarom).

Maar La Crisis is dus -als ik Deezer e.d. mag geloven- het derde album van deze dj (na Redemption in 2009 en Ceteris Paribum van januari dit jaar).
Twinsine maakt een soort van post-punk-, IDM- en andere soorten electro, meestal volledig instrumentaal, maar bij tijden (zoals in Last Exit To Brooklyn) voorzien van vocals.
La Crisis begint met een dub-achtige Anthem die duidelijk thuishoort bij Intelligent Dance Music, alvast veelbelovend. Critical Opinions kiest dan weer radicaal voor een keihard Post-Punk geluid. Veel verfijning zit er helaas niet in dit nummer. Geef mij dan maar Hadès, een duivels stukje minimal maar ook ambient electro-house.


Dat Kraftwerk een grote invloed heeft op zeer veel hedendaagse electro-artiesten is welbekend, maar Twinside spant met I Really Want A Beat Like This toch wel de kroon. Het nummer is duidelijk geïnspireerd op de geniale melodie van Trans Europa Express en Metall Auf Metall. Een mooi eerbetoon, maar een emulatio is het niet geworden, wat had u gedacht! Ook Pandemonium is trouwens vrij 'Kraftwerkiaans'.
Titeltrack La Crise doet sterk denken aan Moderat en consoorten, met andere woorden: IDM om je vingers bij af te likken!

Last Exit to Brooklyn is met She's dangerous het enige nummer waarin u een menselijke vrouwenstem kan bewonderen, al doet het vocale toch iets robot-achtig aan. Het nummer is met haar zware ophitsende beat alvast een van de sterkste op het album. Ik kan er alvast niet letterlijk en figuurlijk onbewogen bij blijven.
Ook She's Dangerous is lang niet slecht. Wat meer house-y misschien, maar best te pruimen.
Zowel The New Order als Time Is Over worden dan weer gekenmerkt door een felheid à la Boys Noize, maar echt smerige electro is het niet en IDM al helemaal niet. Twinside is -mocht u het nog niet doorhebben- dan ook een meester in uiteenlopende stijlen.
Afsluiter Von Götteren Und Designeren doet me vermoeden dat Twinside geen Franse maar Duitse/Oostenrijkse/Zwitserse dj is. Op zijn andere albums staan immers ook tracks met een Duitse titel. Of is het gewoon een eerbetoon aan de Duitse electro (Kraftwerk, Boys Noize, Moderat,...)? Het klinkt nochtans eerder als iets in de richting van post-punk.
Wie weet zullen we het ooit weten. Één ding staat vast: Twinside heeft meer en betere publiciteit nodig. Maar goed, La Crisis is een aardige en vrij harde (zoals ik het graag heb) electro-delicatesse en ik vond het toch de moeite om u dit te laten weten.

Tracklist:

1. Anthem
2. Critical Opinions
3. Hadès
4. I Really Want a Beat Like This
5. La crise
6. Last Exit to Brooklyn
7. Pandemonium
8. Saw & Square
9. She’s Dangerous
10. The New Order
11. Time Is Over
12. Von göttern & Designern


Geen opmerkingen:

Een reactie posten