dinsdag 7 september 2010

Fan Death - Womb Of Dreams


Dandilion Wind Opaine en Marta Jaciubek-McKeever zijn naast eigenaars van bizarre namen ook een van de beste disco-duo's van onze tijd. Dat bewezen ze eerder dit jaar al met de fantastische A Coin For The Well EP en nu kan u hun talent ook bewonderen op het debuutalbum met de ietwat wansmakelijke titel: Womb Of Dreams.

Ik sprak u over een duo maar in feite is Fan Death een trio, de dames worden immers bijgestaan door producer Szam Findlay waarmee Dandi in een vorig leven nog de geweldige band Dandi Wind vormde.
Na eerder deze week Chromeo hebben we dus weer een Canadees feestalbum, maar deze keer wel eentje van Vancouver, wat nu niet meteen dicht bij Montreal ligt.
En terwijl Chromeo erg speels is lijkt Fan Death me eerder bloedserieuze disco te zijn, Dandi en Marta zingen alleszins met een militaire vastberadenheid voorzien van strakke synths en electro.

Bij Fan Death hoort altijd wat etymologie. Fan Death is immers een hilarische en compleet belachelijke Japanse en Zuid-Koreaanse urban legend die vertelt dat indien men slaapt in een kamer met gesloten ramen waarin een ventilator (fan) aan het blazen is, me kans loopt hieraan te bezwijken. Hierdoor zit er op de meeste Japanse en Zuid-Koreaanse ventilators een timer. Ha!


Maar goed, over naar de 'baarmoeder der dromen'. Die opent (Ha!) met het prachtige Constellations, een magisch nummer dat mij keihard aan mevrouw Pocahantas en haar 'Alle Kleuren van de Wind' doet denken. Maar dan wél cool (Ha!).
Hoe dan ook "I think that the stars 'nd the sky might just swallow me tonight" blijft goed hangen.
Met Veronica's Veil, de eerste 12" van Fan Death (dateert inmiddels van 2008), begint het echte electro-disco-feestje pas echt. De synths vliegen u vrolijk om de oren, maar u kijkt best eens naar de kleurrijke clip van Nathan Drillot & Jesse Savath waarin u Marta en Dandi allerlei rare dingen aanvangen met een witte sluier in een prachtig Mexicaans landschap.

Choose Tonight klinkt als tropische disco, hoewel ik niet zeker ben of dit wel bestaat. Maar het ijzersterk refrein is alvast de moeite.
Iets totaal anders is de duistere en langzame Side By Side. Fan Death zoekt hier ietwat dramatisch maar vooral erg krachtig naar 'the dark side of Disco'. Mooi! Maar wees gerust, daarna is het al vlug weer partytime. (This is) The Best Night (of my life) mag men gerust op elke fuif draaien waar ik binnenkort present, in elk geval beter als dat absoluut verschrikkelijk irritante I've got a feeling that tonight is gonna be a commercial waste of my time van Fergie en haar negertjes. Klinkt dat racistisch? Ik heb niets tegen zwarten hoor, maar ik veracht die van Fergie. Om het goed te maken zal ik Fergie een hoer noemen, dan beledig ik niet alleen een ras/huidskleur maar ook een geslacht. Van discriminatie kan u me in elk geval niet meer beschuldigen (Ha!).


En dan komen we bij het ontegensprekelijk beste nummer, Reunited (reeeeuuuuniiited now!). Eerder dit jaar maakte het al furore in de blogosfeer met de hilarische en erg coole clip. Het is jammer dat FD Cannibal niet in het album heeft opgenomen, enkel dit nummer beschouw ik immers als nog beter als Reunited. Maar goed ik klaag niet, the party must go on, dat doen we met het funky Crowd Control, versierd met een zware discobeat om je vingers van af te likken.
het album is vervolledigd met een half-instrumentale outro onder de naam Almost There waarna mijn itunes overschakelt op het bloedmooie debuut van Ölof Arnalds, het contrast met Fan Death kon amper groter zijn en dan heb ik het niet over de bloedmooiheid.

Womb Of Dreams is een geslaagd debuut voor de dames en heer. Het werd trouwens geremixt door de voor mij onbekende Eric Broucek maar hij maakt deel uit van het DFA production team van James Murphy (LCD Soundsystem) and Tim Goldsworthy. Hij leverde o.a. al werk voor Hercules & Love Affair, Cut Copy, Holy Ghost!, Kele, Franz Ferdinand, Massive Attack, Warp Records, !!!, Simian Mobile Disco en vele anderen.
Bovendien werd het album nog eens extra bij gemixt door niemand minder dan Simon Bookish.
Fan Death is zonder twijfel een der belangrijkste vertegenwoordigers van de huidige disco revival. So enjoy it.

Tracklist:

1.The Constellations
2.Veronica's Veil
3.Side By Side
4.Choose Tonight
5.Phantom Sensation
6.The Best Night
7.When The Money's Right
8.Reunited
9.The Son Will Rise
10.Crowd Control
11.Almost There






2 opmerkingen:

  1. Heerlijke show als voorprogramma van Vampire weekend in de Ab in februari! Blij dat dat debuut eindelijk uit is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik stond toen bij Beach House in de Botanique :D

    BeantwoordenVerwijderen