dinsdag 23 november 2010

Young Prisms - Friends For Now


Na een blik op de vrij erotische doch mooie cover moet ik u niet vertellen dat Young Prisms een herenclubje is. En ik zal dit dan ook niet doen. Dit jonge herenclubje is immers ook een vrouwelijke zangeres rijk (naast een mannelijke zanger).
De band bestaat meerbepaald uit San Francisco bestaat uit vijf college drop outs: Jason Hendardy, Jordan Silbert, Matt Allen, Stef Hodapp, en Gio Betteo. Ik hoop dat Stef de naam van de zangeres is.

Na hun al te saaie academische opleidingen gooiden ze hun leven over een heel andere -ietwat avontuurlijkere- boeg. Samen huurden ze een smerig appartement in het lieflijke San Francisco om er ruwe maar oh zo mooie rock te fabriceren.

Ondertussen heeft Young Prisms een debuut LP klaar. 'Friends For Now' komt normaal gezien op 18 januari 2011 uit. Als u zolang niet meer wil wachten, sta me dan toe u even te wijzen op de uitsluitend positieve kwaliteiten van dit prachtdebuut.

Eerst en vooral moet u weten dat Young Prisms niet zomaar rock maakt, ze maken shoegaze, tot nader order nog steeds de beste soort rockmuziek die er bestaat.
Bovendien doen zij dit op een ruige, ruwe en very San Francisco-like (lees als: psychedelische) manier. Knertsende gitaren, wat drums en onverstaanbaar gezang smelten samen tot prachtige shoegaze-golven. Ze lijken zowat de light-versie van A Place To Bury Strangers, maar zijn toch nog iets zwaarder en duisterder als The Pain Of Being Pure At Heart.


Het is absoluut onmogelijk om enig slecht lied op het album te ontdekken, ze zijn allemaal uniek en tegelijk heeft het geheel een duidelijke zeer stevige lijn. De heren schrikken er bovendien niet voor terug om wat harde garage rock in hun melodieën te verwerken.
Als ik dan toch een bijzonderheid zou mogen aanduiden zou ik u graag op In Your Room wijzen, na een vrij normale interlude ontploft het na een tijd bovenaards extatisch in uw oren.
Een favoriet nummer kiezen is buitengewoon moeilijk, bij elk lied vergeet ik de pracht van het vorige, en in alles hoor ik een hoogtepunt. Al raad ik zeker aan om extra veel van Sugar, Breathless en If Don't Get Much (rare titel) te genieten.

Hoe dan ook, Friends For Now is een echte knaller en hoort zeker tot de betere shoegazeplaten van dit jaar. En dat terwijl shoegaze weer helemaal hip is, zo beweren enkele onverlaten tenminste. Alsof shoegaze ooit niet hip is geweest!

01. Friends For Now
02. If You Want To
03. Sugar
04. Eleni
05. In Your Room
06. All Day Holiday
07. Breathless
08. Feel Fine
09. I Don’t Get Much
10. Stay Awake

Young Prisms 'Sugar' by kaninerecords

Young Prisms - "Feel Fine" by Strange Moss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten