woensdag 3 november 2010

White Ring - Black Earth That Made Me EP


Het Texaanse Disaro Records label kan je zonder probleem een synoniem van Witch House noemen. Onder haar zwarte veren telt zij zowat alle bands en artiesten die iets betekenen. Als ik u vertel dat onder meer SALEM, †‡†, oOoOO, Modern Witch, Mater Suspiria Vision en Unison zich in haar leger der duisternis bevinden weet u misschien al genoeg.

Maar dan vergeet ik een veelbelovend Disaro-duo uit New York, White Ring.
Eerder dit jaar brachten ze met Suffocation hun eerste single uit, hierbij werden remixen van o.a. Los Campensinos!, Unison en Mater Suspiria Vision meegegeven.

Maar hun echte debuut EP hielden ze niet toevallig voor 30 oktober, zodat wij uiteraard in alle angst Halloween zouden vieren. Daarmee wordt het weer pijnlijk duidelijk hoe Amerikaans Witch House is. Hun WH-muziek mogen ze gerust de Oceaan over sturen maar hou alstublieft uw belachelijke feesten bij, achtereen vieren we ook nog Thanksgiving...


Hoe dan ook, de Black Earth That Made Me EP bevat het alreeds bekende Ixc999 en Roses en daarnaast vier nieuwe songs. Wat White Ring zo speciaal maakt lijkt me vooral te wijten aan de vocals van Kendra Malia. Ze doen me soms denken aan een angstaanjagende versie van Crystal Castles' Alice Glass.
Daarnaast maakt de band gebruik van de typische drumcomputer en overweldigende witch house synths. Daarbuiten hoor je bijvoorbeeld in Ixc999 een shotgun afgaan, een beetje zoals inM.I.A.'s Paper Planes maar nu geloofwaardig.

White Ring kwijt zich uitstekend van haar satanische taak en is zelfs met momenten, bijvoorbeeld in King, minstens even indrukwekkend als SALEM of †‡†.
De opvallendste track op de EP is naar mijn mening zonder twijfel Roses, het lijkt wat op het legendarische gekrijs van Els Pynoo van Vive La Fête op Noir Désir.



Track List
1 – IxC999
2 – King
3 – Hands 2 Hold U Down
4 – Roses
5 – Faded
6 – We Rot
White Ring - Roses by majorrager

White Ring - IxC999 by Speaker Snacks

WHITE RING - Faded by flight_2039

Geen opmerkingen:

Een reactie posten