dinsdag 16 november 2010

Gypsy & The Cat - Gilamesh


Time for some pop.

Met hun schaamteloos hoge Bee Gee stemmetjes en feel good electro-pop brengt het Australische duo Gyspsy & The Cat een vrolijke noot waar het nodig is, bijvoorbeeld als uw huis overstroomd is.

Xavier Bacash en Lionel Towers zijn een gezelschap uit Mebourne, al wonen ze momenteel in het Londense Stoke Newington.
Eerder dit jaar brachten ze hun aanstekelijke single Time To Wander uit, deze stond ook al op Kitsuné Maison 9 en ze is bovendien voorzien is van een leuke videoclip.

Gyspsy & The Cat wordt vaak vergeleken met Empire And The Sun en zelf hoor ik ook enige gelijkenis met Scissor Sisters maar dan op een niet-irritante manier. Vrees dus niet, G&C is heus geen homo-pop. Beide heren zijn overigens verzot op Franse disco en die invloed vindt u duidelijk terug in hun werk, meerbepaald in hun debuutalbum Gilamesh.

Gilamesh bevat naast Time To Wander nog een paar andere uitstekende popsongs. Zo heb je Piper's Song dat zopas geremixt is door de Belgische trots Aeroplane.
Jona Vark is ietwat "chill", dankzij deze song werden ze opgepikt door de Australische radio. Eén van de hoogtepunten is Sight Of Tear, don't ask me why, maar het klinkt gewoon goed.


Soms hellen de heren toch iets te ver naar de foute kant van mijn meettoestel. Zo Doet Human Disire erg denken aan The Bee Gees, en in mijn oren klinkt dat niet echt geweldig.

Bovendien klinkt het soms té smooth en is het lichtjes overgeproducet. Dat alles ligt waarschijnlijk aan hun nieuwe label, de muziekgigant Sony. Anyhow, dit heeft ook tot gevolg dat Gypsy & The Cat in een korte tijd een bekende naam kan worden, net zoals HURTS overkwam.

Ik laat u zelf oordelen of u resistent bent tegen zulke pop, ik alvast wel, zolang ik er niet te veel naar luister...ach ik ben er nog niet uit!
Time To Wander blijft nochtans erg leuk, voorlopig toch.

On verra, Gilamesh komt uit op 30 november.

Tracklist:

1. Time to Wander
2. The Piper's Song
3. Jona Vark
4. Gilgamesh
5. Sight of a Tear
6. Human Desire
7. Parallel Universe
8. Breakaway
9. Watching me, Watching you
10. Running Romeo
11. A Perfect 2



The Piper's Song (Aeroplane Remix) by Gypsy & The Cat

Gypsy And The Cat - Jona Vark by mybigmouth

Sight Of A Tear (Clip) by Gypsy & The Cat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten