maandag 8 november 2010

Gregory And The Hawk - Leche


Licht misleidend. Zo kan je de artiestennaam Gregory And The Hawk gerust noemen, want achter dit alter ego schuilt allerminst een manswezen (Ma how!).
Neen het is ene wyve, mit ene stemme zo skone, tot zover mijn belachelijke poging tot Middelnederlands. Ik wou hier voorts een uiterst vrouwonvriendelijk (doch hilarisch) citaat uit de leer van de privaatrechtelijke geschiedenis tussen proppen maar daarmee zou ik nog verder van het bedoelde onderwerp drijven dan ik nu al ben.

Hoe dan ook, deze vrouwe heeft de naam Meredith Godreau van haar scheppers gekregen. Sinds het jaar 2003 schopt de Amerikaanse keet met haar eigenzinnige indie folkpop en baarde ze daarbij inmiddels twee albums.

Deze maand komt een derde creatie tot ons neder uit de hoogste regionen van de hemel, genaamd New York. Leche heet de baarling, en het is zo puur als een pasgeboren lam.

Gregory And The Hawk groeit ook echt met haar platen, en alhoewel ze geen plan (tabula rasa!) had toen ze in de winter van 2009 aan Leche begon, werd het toch duidelijk dat haar muziek telkens meer en meer gesofisticeerd wordt. Volgens haarzelf is Leche overigens zowel een fysieke als een psychologische reis, en zulke onnozelheden kunnen enkel echte artiesten uitslaan.


Maar goed die gesofisticeerdheid verlegt haar niveau bij tijden naar dat van Joanna Newsom. Net zoals Joanna gebruikt Meredith af en toe de prachtige harp en tegen een viool zegt ze ook al geen nee, maar de akoestische gitaar lijkt me toch nog steeds de protagonist te zijn. Een laatste gelijkenis met de grote Newsom hoor je meteen wanneer Meredith haar keel openzet om een meisjesachtig maar oh zo mooi gezang te voorschijn te toveren, al is het niet zo veelzijdig als bij Newsom.

De liefheffers van harp moeten zich vooral tot Geysir Nationale en Landscapes wenden, dat laatste is zonder twijfel het meest indrukwekkende lied van het album. Het wordt gevolgd door het wondermooie Over and Over waar ze zich van haar sterkste vocale kant toont.

Maar voor ik te positief wordt moet ik waarschuwen, na het sterke begin verzwakt het geheel een beetje waardoor het soms vervalt tot uiterst saaie folk-pop. Het doet me denken aan het akoestische album van Abiso Seksu, waarvan de nummers individueel gezien best goed zijn, maar ondertussen val je toch maar mooi in slaap.
Overigens moet u hier niet te zwaar aan tillen, bepaalde songs zoals Olly Olly Oxen Free en Leaves zetten er immers de vaart terug in.

Er staan zeer goede nummers op Leche, ook mindere, maar dat weerhoudt me niet om u tot een deftige luisterbeurt aan te sporen. Al blijft Gregory And The Hawk mijn insziens een mindere god in de schaduw van folkgrootheden als Newsom e.d.

Tracklist:

01 - For the Best
02 - Landscapes
03 - Over and Over
04 - Soulgazing
05 - Geysir Nationale
06 - Frebeight
07 - Olly Olly Oxen Free
08 - A Century Is All We Need
09 - Leaves
10 - Puller Return
11 - Hard to Define
12 - Dream Machine

Gregory and the Hawk - Landscapes by FatCat Records

Geen opmerkingen:

Een reactie posten