maandag 3 januari 2011

Presents For Sally - Touch Of Joy, A Touch Of Sadness


Wat een zonde dat niemand me eerder over Presents For Sally verteld heeft! Deze Engelse band stond in 2007 met haar song Flowers Falling Sideways op de Nu Gaze compilatie 'The Secret Garden' van Invada Records met andere shoegaze-grootheden als Malory, Kyte en Ulrich Schnauss. Het duurde echter tot 22 november 2010 voordat de shoegazers hun debuutalbum A Touch Of Joy, A Touch Of Sadness uitbrachten. Wellicht dankzij hun beperkte bekendheid duurde het tot vorig weekend dat deze plaat door mijn alziend oog werd opgemerkt, in de eerste plaats dankzij de afschuwelijke cover.

Maar in tegenstelling tot die mottige barbie en haar fluorescerende bloemen is de muziek op dit album van een hartverscheurende pracht. Presents For Sally baseert zich niets voor niets op de oershoegaze van de jaren 80 en 90, en al vanaf de eerste track, Smell Your Scent ontploft die ongelofelijke golf van dromerig gitarenspel en zachte vocals die moeiteloos een brok in mijn keel veroorzaken.

Zo tussen de opener en Smooch heeft u het zonder twijfel al door, deze band is goed, wat zeg ik: briljant! Ook de oudere single Catch Your Fall is diep ontroerend, en van Sunsets In Your Eyes droom ik ogenblikkelijk helemaal weg. In tijden van onderdrukking (januari-examens) en duisternis (januari-weer) is escapistische shoegaze het ideale voer voor de geest en Presents For Sally bevredigt mijn noden tot een ongezien hoog percentage.


Hoewel het trio vooral inzet op de typische gitaar à la Slowdive e.d. werkt ze ook met elektronische elementen en beats. Zij doet dat zeker niet zo absoluut als M83, niettemin klinkt het erg indrukwekkend. En Alone zou in feite zo een nummer van Anthony Gonzalez himself kunnen zijn.

De band telt ook een vrouw, misschien heet ze wel Sally (maar ik heb geen idee), in elk geval horen we haar voor het eerst op het ruig rockende Your Hand In Mine en uitgebreider op de wondermooie titeltrack. Ze lijkt me alleszins nog geen Rachel Goswell-achtige frontvrouw, al bekleedt zang nu eenmaal een minderwaardige positie in het genre.

Chug laat de experimentele kant van de band zien terwijl I Don't Know Why dan weer een iets klassieker rocknummers is dat wat aan een zachte A Place To Bury Strangers doet denken. Afsluiter Point is een van de mooiste songs op het album en maakt er een meer dan waardig einde aan.

Van het midden van de jaren 2000 tot 2010 klom shoegaze uit een diep dal maar dankzij bands als er nog veel albums zoals deze zullen komen overtreft 2011 haar voorgangers moeiteloos. Vergeet immers niet dat ook M83 een nieuw album in petto heeft. Dit album verdiende vast en zeker een mooie plek in de album top 2010, maar ik vrees dat de termijn voor die plaats al een paren weken vervallen is. Hoe dan ook, Presents For Sally verzekert zich nu al een plaatsje in de shoegazehemel en mag rekenen om mijn oneindige bewondering.

Tracks:

01. Smell Your Scent (6:51)
02. Smooch (3:37)
03. Catch Your Fall (4:58)
04. Sunsets In Your Eyes (5:39)
05. Alone (3:34)
06. Your Hand In Mine (3:53)
07. Chug (6:24)
08. I Don’t Know Why (3:02)
09. A Touch Of Joy, A Touch Of Sadness (6:06)
10. Point (8:18)

Smell Yout Scent


Catch Your Fall


A Touch Of Joy, A Touch Of Sadness

Geen opmerkingen:

Een reactie posten