woensdag 5 januari 2011

Mogwai - Hardcore Will Never Die, But You Will


Als u nog nooit van de band Mogwai gehoord heeft ben ik diep teleurgesteld in uw muzikale kennis. Na Franz Ferdinand (trouwens ook uit Glasgow) is dit immers de beroemdste groep die Schotland vandaag kent, en naar mijn mening is het zonder twijfel de beste band die ten noorden van de muur van keizer Hadrianus rondloopt.

Vorig jaar bracht het vijftal met Special Moves een uitzonderlijk goed live album uit, dat ik grijs heb gedraaid, voor zover iets mogelijk is op Itunes.
En dit jaar zijn ze er vroeg bij met hun zevende album, genaamd 'Hardcore Will Never Die, But You Will', dat uitkomt op 15 februari via Rock Action Records.

De naam is niet het enige briljante aan deze plant, zo vind ik de cover art mooier dan die van alle albums van 2010. De foto is vermoedelijk het werk van de beroemde Engelse fotograaf Antony Crook .

Maar uiteraard overtreft de inhoud de uiterlijke opsmuk zonder probleem. Het album werd opgenomen tijdens vorige zomer in Hamilton, het werd geproduced door Paul Savage (producete in het verleden al o.a. Franz Ferdinand, The Twilight Sad en Camera Obscura) die hiervoor ook al meewerkte aan Mogwai Young Team uit 1997.
Mogwai gaat voort in zijn zware shoegaze/Post rock/Math rock stijl waar ik buitengewoon verslingerd aan ben geraakt. Eind vorig jaar werd de track Rano Pano al als gratis download ter beschikking gesteld, en ook de album versie blijft deze song oersterk.


Er zit naar mijn mening een lichte crescendo in het album, niet qua geluidsterkte maar qua kwaliteit. De eerste helft wordt gedomineerd door Mexican Gran Prix, Rano Pano en San Pedro maar hun macht wordt in de tweede helft krachtig neergeslagen door het fantastische George Square Thatcher Death Party, tevens één van de twee nummers op het album die niet volledig instrumentaal zijn.

Het immer uitstekende gitarenwerk vindt dan weer haar hoogtepunt in How To Be A Werewolf dat uiteraard niets met Twilight te maken heeft, mocht uw zieke geest zoiets durven insinueren. Ook Too Raging To Cheers klinkt episch maar het allerbeste heeft Mogwai voor het einde gelaten. You're Lionel Richie is een nieuw meesterwerk in de aard van Mogwai Fear Satan of Hunted By A Freak.

Dan rest me enkel nog de volgende conclusie: Hardcore Will Never Die, But You Will is weeral een formidabele Mogwai-creatie en mag zich alvast tot een van de beste albums van het voorjaar kronen.

Tracklist:

White Noise
Mexican Grand Prix
Rano Pano
Death Rays
San Pedro
Letters To The Metro
George Square Thatcher Death Party
How To Be A Werewolf
Too Raging To Cheers
You’re Lionel Richie

Rano Pano


You're Lionel Richie


George Square Thatcher Death Party

4 opmerkingen:

  1. "Na Franz Ferdinand (trouwens ook uit Glasgow) is dit immers de beroemdste groep die Schotland vandaag kent, en naar mijn mening is het zonder twijfel de beste band die ten noorden van de muur van keizer Hadrianus rondloopt. "

    Voor het eerst geef ik u ongelijk, met name dat BELLE AND SEBASTIAN toch wel bovenaan dit lijstje hoort (of toch voor mij) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op last.fm:
    - Franz Ferdinand: 2,182,179 listeners
    - B & S: 1,110,103 listeners
    - Mogwai: 751,864 listeners

    Bovendien heeft FF op facebook vier keer zoveel fans als B&S.
    Dus Franz Ferdinand blijft het beroemdst! Maar B&S is wel beroemder dan Mogwai, maar ik wist niet dat ze van Schotland waren => excuses!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alhoewel op Facebook heeft Mogwai dubbel zoveel fans als B&S... :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. :p
    B&S was trouwens geheel persoonlijke smaak, alhoewel de twee andere bands mij ook kunnen bekoren, vind ik toch B&S een van de betere/beste bands die er nog rondlopen. (of toch een band die telkens een cd van kwaliteit uitbrengt, zonder eens een minder exemplaar).
    Hoedanook, die nieuwe Mogwai is fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen