donderdag 4 augustus 2011

Pukkelpop zaterdag 20 augustus: aanraders

Mijn aanraders voor Pukkelpop-zaterdag! (Het laden van de Soundcloudplayers kan even duren)



=> 11u20 - 11u55: Other Lives (Club): De Amerikaanse folkband, voorheen bekend als Kunek, bracht eerder dit jaar een ongelofelijk mooi (van het zelfde niveau als Fleet Foxes!) folkalbum genaamd Tamer Animals uit. Het wordt raar genoeg pas in eind augustus in België gereleaset, maar de vroege hippe vogels zullen Other Lives vast niet willen missen.


Valt samen met:

Housse De Racket (11u20 - 11u55, Dance Hall): Het Franse electro-duo stond zowel op Kitsuné Maison Compilation 10 als 11. Hun nieuwe album verschijnt wel helaas pas eind augustus, uiteraard via Kitsuné. Ze zijn erg veelbelovend, maar Other Lives is toch nog te sterke concurrentie.



=> 12u25 - 13u05: Yuck (Club): De oveblijfselen van Cajun Dance Party konden op zowel kritiek als zeer lovende reacties rekenen voor hun self-titled debuut van februari dit jaar. Ikzelf bevind me in het laatste kamp, en ging deze heren en vrouw al eens bezoeken in de Botanique, en dat viel erg goed mee. Hun indie noise rock is uitermate geschikt voor een festival, en zeker niet te missen voor Sonic Youth fans.



=> 13u05 - 13u45: Customs (Main Stage): De lokale Interpol-variant brengt binnenkort hun tweede album uit, maar het debuut Enter The Characters is nog lang niet uitgeteld. Hun nieuwe single Harlequins doet muzikaal wat The Cure denken, weer geen slechte referentie.



=> 13u50 - 14u30: Azari & III (Dance Hall): Ik leerde Dinamo Azari & Alexander III kennen via hun lichtjes obscene doch geniale videoclip voor Hungry For The Power. Hun succesvolle combinatie van house en disco/synth-pop zorgt voor een hele resem club hits (de laatste heet Manic, de bekendste Reckless For Your Love) en hun self-titled debuutalbum is zojuist gereleaset.

Valt samen met:

The Joy Formidable (13u50-14u30, Marquee): Azari & III mogen dan zeer goed zijn, The Joy Formidable is nog stukken beter. De enige reden waarom ik ze niet zal zien, is het feit dat ik hen eerder dit jaar zag optreden in de Botanique, net na de release van hun magnifieke debuut The Big Roar. Het was trouwens een van de beste concerten die ik ooit heb gezien. Als geen ander weet dit drietal het publiek te bespelen en tegelijk de allermooiste euforische gitaargeluiden te fabriceren. Hoewel hun songs best toegankelijk zijn, houdt de band ervan om zichzelf helemaal uit te leven in complexe free style jams. The Joy Formidable heeft haar naam echt niet gestolen.


British Sea Power (13u45 - 14u25, Club): Hoewel deze act de minst goede van de drie is zal u zich niet vervelen met de vrolijke indie pop-rock van deze Britten. Hun Valhalla Dancehall album uit januari is zeker geslaagd en lichtjes verslavend, maar niet echt een hoogvlieger.



=> 14u25 - 15u10: And You Will Know Us By The Trail Of Dead (Main Stage): Ik ken deze rockers met de belachelijk lange naam (vaak afgekort als 'Trail Of Dead') niet zo goed. Maar hun Source, Tags & Codes album kreeg van Pitchfork een zeer zeldzame 10/10 en de songs op hun website klinken helemaal niet slecht.



=> 15u10 - 15u55: The Shoes (Dance Hall): Men noemt The Shoes het Franse antwoord op Calvin Harris, maar dat is een understatement, dit duo uit Reims is stukken beter. Hun debuut Crack My Bones bevat talloze sublieme electro-pop hits. Helaas geldt hier ook het gevaar dat het zonder alle zangers - want The Shoes rekenden als producers voor de vocals op anderen als Primary 1, Cock'nbullkid, Esser,... - een saaie boel wordt.


Valt samen met:

Twin Shadow (15u10 - 16u00, Club): Eigenlijk de beste act van de drie, maar wederom wordt ze door me overgeslaan wegens "Al gezien dit jaar". Het Amerikaanse Twin Shadow gaf een uitstekend optreden in januari in de AB, en stond daarna nog wel een paar keer op andere Belgische podia (populair!). Zijn geweldige debuut Forget is een van de mooiste pareltjes uit 2010, live klinkt het wel wat levendiger dankzij de fantastische band van Brooklynite George Lewis Jr.


Crystal Fighters (15u10 - 15u55, Marquee): Als ik me niet vergis is Crystal Fighters (niet te verwarren met Crystal Castles) best bekend in Vlaanderen dankzij Studio Brussel. Dat viel ook in mei te merken aan het uitzinnige publiek in de AB. Ook deze band heb ik dus al gezien, maar deze Spanjaarden konden me heel wat minder overtuigen. Hoewel hun debuut Star Of Love een zeer goed popalbum is, bleek de band live enkel overtuigend te zijn in het entertainen en ophitsen van het publiek. Qua zang en muziek kwam er helaas heel wat minder van terecht. Maar, indien u naar Pukkelpop komt om te feesten dan bent u op de juiste plek.



=> 16u10 - 16u50: SX (Wablief!?): De Gentse nieuwkomers kregen best wat aandacht met hun fantastische single Black Video. De zangeres haar stem en de muziek doet enorm denken aan Iamamiwhoami (de briljante mysterieuze creatie van de Zweedse Jonna Lee, die vorig jaar duizenden mensen in de ban hield met haar verborgen identiteit en wondermooie video's en muziek). Reden genoeg om naar de Wablief!? af te zakken.


Valt samen met:

The View (16u00-16u50, Main Stage): Mij in feite onbekend, maar in het Verenigd Koninkrijk is iedereen een fan van deze indie rockers. Het sappige accent van de zanger is bovendien onweerstaanbaar leuk.



=> 16u40 - 17u40: The Horrors (Marquee): Ik wil The Horros al jaren zien. Dit is dan ook voor mij de allerbelangrijkste band en hét hoogtepunt van heel Pukkelpop 2011. Deze bizarre Britten braken in 2009 door met hun legendarische psychedelische shoegazealbum Primary Colours. In Juli verscheen hun derde album Skying. Iets toegankelijker en veel minder zwaar en psychedelisch maar nog steeds een ongelofelijk briljante plaat. The Horrors is zonder twijfel een van de beste bands van onze tijd. Mijn verwachtingen zijn dan ook hoger dan de Burj Dubai, of Burj Khalifa of hoe die shiny wolkenkrabber in de Verenigde Arabische Emiraten nu ook mag heten.


Valt samen met:

Wild Beasts (16u55 - 17u45, Club): De soulvolle baroque pop van Hayden Thorpe en zijn vennoten zorgde inmiddels voor drie uitstekende albums. Hun laatste worp, Smother (mei 2011) speelt vooral de prachtige Antony Hegarty-achtige stem van Thorpe uit als voornaamste troef.



=> 18u40 - 19u30: Warpaint (Club): De laatste jaren worden we overstelpt door girl bands, vooral uit L.A. dan nog. De allerbeste groep uit die hoop is zonder twijfel Warpaint, hun debuut The Fool - een meesterwerk uit 2010 - is zo abnormaal goed dat deze vrouwen wel heksen moeten zijn: KILL THEM WITH FIRE. Ik bedoel: aanbid hen! Want ze verdienen het meer dan eender welke andere Amerikaanse groep op Pukkelpop dit jaar.



=> 19u35 - 20u35: dEUS (Main Stage): Den Tom komt met zijn vriendjes uit 't Stad nog maar eens een keer Pukkelpop plat spelen (twee jaar geleden deden ze dat twee nachten na elkaar!). Ze hebben waarschijnlijk nieuw materiaal mee uit hun langverwachte nieuwe plaat Keep You Close, die dit najaar uitkomt. De nieuwe single Constant Now klinkt alvast verleidelijk.


OF / valt samen met:

Blonde Redhead (19u55 - 20u45, Marquee): Het New Yorkse Italiaans-Japanese trio is na 15 jaar uitgegroeid tot een van Amerika's belangrijkste underground bands. Hun laatse album Penny Sparkle uit 2010 zorgde voor wat ophef omdat ze plots minder rock en meer elektronisch klonken. Zelf ben ik meer een fan van hun gitaarwerk. Hun wereldhit 23 is dan ook nog steeds een van de mooiste nummers ooit. Blonde Redhead is geduchte concurrentie voor dEUS, als ik op dat ogenblik nog in staat ben om te lopen, dump ik Antwerpen na een half uur waarschijnlijk voor New York.


Carte Blanche (20u00 - 21u00, Boiler Room): Carte Blanche is het geslaagde Franse electro-duo bestaande uit de bekende dj Mehdi en Riton, vooral bekend van hun waanzinnig nummer Gare Du Nord.



=> 20u50 - 21u45: Matthew Dear (Chateau): De heer Dear is de Amerikaanse grootmeester van der - vaak ietwat duistere - elektronica. Zijn laatste album Black City werd alweer erg goed onthaald. Bovendien zou het zonde zijn om de laatste dag van Pukkelpop de Chateau niet bezoeken. De programmatie vond het blijkbaar een leuk idee om deze donkere tent de hele dag te reserveren voor experimentele elektronische muziek.



=> 21u45 - 22u45: The Kills (Marquee): Ik moet toegeven dan ik de gigantische buzz (ik gebruik dit woord veel te vaak) rond The Kills' nieuwe album Blood Pressures nog steeds niet helemaal begrijp. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet kan genieten van hun prima indie rock.



=> 22u50 - 23u50: Lykke Li (Club): De Club zal véél te klein zijn voor deze Zweedse dame. Deze indie-koningin bracht onlangs het veelgeprezen Wounded Rhymes uit maar was daarvoor ook al een van 's werelds belangrijkste vrouwelijke artiesten. Ik zie nu al de massa I Follow Rivers meekwijlen, inclusief mezelf.



=> 23u45 - 00u45: Trentemøller (Marquee): Deze Deen is wereldberoemd sinds zijn hit Moan. Vorig jaar kwam zijn tweede album Into The Great Wide Yonder (met de lelijkste cover art ooit) uit. Het was een hele verrassing, want totaal anders dan zijn debuut: rock-geïnspireerd, erg ontoegankelijk, en volledig instrumentaal. Zijn optreden belooft alvast een indrukwekkende lichtshow te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten