woensdag 24 augustus 2011

I Break Horses - Hearts

Houd u klaar voor een van de beste, of misschien zelfs het beste debuutalbum van 2011. Er wordt tegenwoordig dan ook nog maar zelden zoveel tijd gestoken in een plaat als in deze. Om u een idee te geven: het mixen alleen duurde maar liefst 36 maanden! Het Zweedse duo I Break Horses, a.k.a. Maria Linén en Fredrik Balck grepen deze zomer de aandacht van de blogosfeer met de fantastische single Hearts, het gelijknamige en evenzeer geniale album is uit sinds 23 augustus via Bella Union (Fleet Foxes, Explosions In The Sky, Beach House,...).

Deze Scandinaviërs worden meestal al een shoegazeband beschouwd, maar dan wel eentje met een grote voorliefde voor experimentele elektronica. De muziek lijkt soms zelfs erg veel op die van de bizarre Amerikaan Dan Deacon. Daarnaast weet I Break Horses bijzonder goed hoe ze je van je sokken moet blazen. Als dat nog niet gebeurd bij opener Winter Beats of de titeltrack/single, dan wel zeker bij het indrukwekkende Wired, zwaar ondersteund door een elektronische wall of sound. En als zelfs dat nog niet genoeg is, dan lukt het zeker en vast wel met de sublieme afsluiter No Way Outro.

Soms gedraagt de band zich wat meer als een klassieke gitaar-shoegaze-groep, zoals in het wondermooie The Pulse. Maar toch waardeer ik I Break Horses net om hun gecompliceerde elektronica, in tegenstelling tot velen is het immers niet echt schatplichtig aan M83. Het is een shoegaze-variant die ik nog nooit eerder heb gehoord, en dat stemt me zeer zeer (zeer!) verheugd.

Bij een Scandinavische groep begint iedereen meteen weer over "ijzig" en "koud", maar de ingewikkelde melodieën en vooral de ambrozijn-zoete vocals van Maria zijn hartverwarmend, zelfs al snijden de songs niet al te plezierige thema's aan. Ik denk maar aan Cancer, of erger nog Empty Bottles! Voor alle duidelijkheid, dat laatste was een grap (voordat de kankerliga me weer eens in mijn slaap komt vermoorden).

Maar goed, I Break Horses is klaar voor de opmars, bij een label als Bella Union moet dat zeker lukken, vooral met een album als Hearts. Als alles goed gaat staan ze begin volgend jaar misschien zelfs in Brussel, en ik verzeker u dat ik de agenda's van de concertzalen zal afspeuren om dat niet te moeten missen.

Tracklist:

1. Winter Beats
2. Hearts
3. Wired
4. I Kill Your Love, Baby
5. Pulse
6. Cancer
7. Load Your Eyes
8. Empty Bottles
9. No Way Outro


Geen opmerkingen:

Een reactie posten