maandag 22 augustus 2011

Degrees - Dream On Dreamy


Degrees is een Zweeds duo, bestaande uit Mikael Jacobson en Rickard Folke. Beiden komen ze uit het kleine dorpje Trinas (dat ze inmiddels ontvlucht zijn), en beiden hebben ze al wat ervaring, zo was Boygirlme het vorige project van Folke, eveneens een aanrader! Na enkele demo releases in 2009 en 2010 was het dit jaar tijd voor een debuutalbum. Na helemaal op nieuw te zijn begonnen wegens een totale data-loss van het reeds opgenomen materiaal, werd Dream On Dreamy op 24 mei gereleaset via het Duitse af-music. De plaat werd voorafgegaan door de geweldige song Idiot Dreaming, ik moest zowaar even naar adem happen toen ik de video zag, en dat in de positieve zin.


Niet heel het album is even indrukwekkend als Idiot Dreaming, maar in het algemeen is Dream On Dreamy een geweldig debuut. Degrees houdt nogal van synths en epische melodieën, waardoor het soms op stadium rock begint te lijken. Het album is doorspekt van langerekte grootsheid, en af en toe ben ik al die grootsheid een beetje beu, maar 90% van de tijd kan ik er best van genieten.

Ik ben niet zeker in welk genre Degrees nu juist thuishoort, maar laten we het op elektronische dream pop houden, de titel is immers niet voor niets Dream On Dreamy. De Zweden slagen er dan ook in om u te laten wegdromen naar een magischer wereld dan de saaie werkelijkheid, mede dankzij de zachte stem van Mikael. Soms, als de vocals overweldigd worden door de instrumenten, zoals in het prachtige At Least Rock n' Roll Won't Leave A Hole In My Back, doet het me wat denken aan shoegaze à la M83, maar evengoed aan de synth pop van landgenoten Sound Of Arrows. Een interessante combinatie! Die M83 vibe is trouwens nog veel beter te horen in de titeltrack.

De impressionante melodie van Roads Again haalde meteen een herinnering op, al moest ik toch enkele minuten in mijn geheugen vissen om uit te komen bij Modern Lust van Veil Veil Vanish, zonder twijfel een van de beste songs ooit. Ten slotte kan men ook Boys Of Distortion als een van de hoogtepunten beschouwen.

Dream On Dreamy is hemels album, maar wat verwacht je anders van de Zweden? Stream en koop het album via bandcamp.

Tracklist:

01. The Great Big Void.
02. Oakland Mountain High.
03. Boys of Distortion.
04. Beach_Loveison.
05. At Least Rock & Roll Won't Leave A Hole In My Back.
06. Idiot Dreaming.
07. A New Dawn Fades, A New Dawn Waits.
08. Roads Again.
09. Dream On Dreamy.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten