donderdag 5 mei 2011

Strange Talk - Strange Talk EP


Ik moet het toegeven, het Australische electro pop collectief Strange maakte geen al te beste indruk op me toen ik ze voor de eerste keer hoorde. De single Climbing Walls uit hun eponieme debuut EP van vorige maand lijkt namelijk verdacht - zeg gerust zéér verdacht - veel op het briljante Madder Red van Yeasayer. Het is zelfs zo duidelijk dat u 'yeasayer' en 'strange talk' maar hoeft te googlen of u wordt overspoelt door dezelfde plagiaat-beschuldigingen. Toch mogen we ook niet over het hoofd zien dat Climbing Walls zelfs op Kitsuné Maison Compilation 10 stond, en als Kitsuné er geen graten in ziet, wie zijn wij om dat tegen te spreken?

Maar goed, dieven of niet, deze Aussie's maken wel erg leuke pop, ook al klinkt ze dan nooit echt origineel. De band is dan ook maar goed een jaar bezig, dus ik hoop dat snel wat meer hun eigen weg zullen vinden. Ook Eskimo Boy doet me trouwens wat aan andere muziek denken. De stem van de frontman van Strange Talk klinkt overigens een beetje zoals die van Thomas Mars van Phoenix.


Maar goed Strange Talk is dus een combinatie van Yeasayer, Phoenix en ook wel Où Est Le Swimmingpool. Het resultaat kan gewoon nooit echt slecht zijn. Ook Is It Real? en We Can Pretend (hoor ik daar nu Tesla Boy?) zijn erg mooie doch niet echt originele songs.

De clash tussen originaliteit en goede synth pop biedt geen duidelijke winnaar, maar ik oordeel toch maar in het voordeel van de verdachte zoals dat hoort in het strafrecht. Strange Talk EP kwam uit op 12 april via Neon Gold (Passion Pit, Marina And The Diamonds, Penguin Prison, Sound Of Arrows,...).

Voor een gratis mp3 van Climbing Walls: http://www.strangetalkmusic.com/

Tracklist:

1 Climbing Walls
2 Eskimo
3 Is It Real?
4 We Can Pretend




Strange Talk EP by Strange Talk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten