donderdag 26 mei 2011

Germany Germany - Adventures


Er waren de voorbije week naar mijn mening drie vooraanstaande nieuwe electro releases: Angst van The Toxic Avenger, Rising Doom van Mondkopf en Adventures van Germany Germany. Die laatste is met voorsprong de numero uno, al kan Mondkopf me met zijn duisternis ook erg behagen.

Germany Germany is het alter ego van de Canadees student Drew Harris. Ik leerde hem kennen via zijn succesvolle eerste commerciële album - er zijn ook een paar gratis LP's e.d. - Radiowave van de zomer van 2010. Ik herinner me vooral de geweldige song Meteor (nr. 99 in de top 150 nummers van 2010). De nieuwe LP Adventures verschilt qua stijl niet bijzonder veel van Radiowave, al is het wel een pak langer (17 tracks) en om de een of andere reden weet het me meer te raken dan zijn voorganger. Germany Germany blijft bij zijn vertrouwde chill wave electro, maar slaagt er wel in zich te onderscheiden van mindere goden en is niet bang om te experimenteren met nieuwe geluiden en andere genres. Adventures is dan ook een verdomd leuk en veelzijdig album, het verbaast me zeer dat deze student niet voltijds bezig is met zijn muziek want het klinkt erg professioneel.


Naar goede gewoonte begint Harris met een intro (Intro iii (we tried)), deze keer opgevrolijkt door de stem van een fitness coach die ons de goede raad meegeeft: "We're ready now for the warm up, we always do the warm up. If you forget everything else, have no time, always do the warm up." In feite is Adventures een verzameling van stuk voor stuk leuke, dansbare en verfrissende tracks (ideaal voor de fitness of de dansvloer!). Toch zitten er een paar hoogvliegers en opvallende nummers tussen die ik even kort zal overlopen.

De eerste toptrack, en misschien ook wel meteen de beste is Cold Hands. Het heeft een soort van sublieme flair over zich die perfect past bij een zonnige zomeravond en een zwoel strandfeestje. Romance geeft u even later een adrenalinestoot waarbij de muziek wat op 8bit of The Flashbulb-achtige IDM gaat lijken. See You Trough bestaat net zoals titeltrack Adventures uit twee delen. Het eerste deel is erg goed, maar het tweede deel geeft net die extra touch die voor een enorme weerwaarde zorgt.

Vervolgens doet het nummer Take Me Home me dan weer wat denken aan post rock, met een prachtig muzikaal crescendo en zelfs een 'wall of sound'. In het midden van het album vinden we gek genoeg opnieuw een intro (Intro iv (order/disorder)), samen met Adventures II is dit uitstekende IDM, en minder chillwave dan men van Germany Germany gewoon is.


Natural kreeg guest vocals van een zekere Donne Tor van TLGTLP, een band die mij helaas onbekend is, maar het klinkt alvast niet slecht. Nog beter echter, is de samenwerking met Steffaloo in Just Go, een artieste die ook al met Blackbird Blackbird e.a. heeft samengewerkt. Het nummer is een pareltje, een laatste hoogtepunt om deze indrukwekkende LP af te ronden.

Adventures is een hele brok elektronica, maar dankzij de catchy melodieën en de dance beats gaat het niet snel vervelen. Met dit album mag Germany Germany zich zonder schroom tussen Teen Daze en Blackbird Blackbird plaatsen. Adventures kwam uit op 15 mei via Distorted Disco.

U kan het album gratis streamen, en het downloaden voor een erg lage prijs op Bandcamp.

Tracklist:

1. Intro III (We Tried) 02:45
2.Take Your Time 03:15
3.Cold Hands 04:16
4.Transatlantic 02:33
5.Adventures I 03:06
6.Dance 03:08
7.Romance 04:25
8.See You Through I 03:26
9.Take Me Home 03:32
10.Intro IV (Order/Disorder) 03:35
11.Adventures II 02:50
12.Too Fast 03:45
13.Natural ft. Donne of TLGLTP 03:28
14.Reflections 03:52
15.See You Through II 04:03
16.Just Go ft. Steffaloo 04:16
17.Sleeping Pills 03:12





Geen opmerkingen:

Een reactie posten