maandag 16 mei 2011

Friendly Fires - Pala


Vandaag werd bekend gemaakt dat Friendly Fires naar Pukkelpop komt, als u even de tijd neemt om deze post te lezen weet u eveneens waarom u daar zo blij om moet zijn. Echte fans moeten uiteraard niet tot Pukkelpop wachten, want de Britse indie dance band staat woensdag in de AB te Brussel en vrijdag in de Melkweg te Amsterdam - allebei reeds lang uitverkocht. Ik heb trouwens geen idee welke idioot Friendly Fires in de véél te kleine AB Club heeft geprogrammeerd. Deze jongens zouden immers moeiteloos de grote zaal uitverkopen. Vandaag komt bovendien hun tweede album genaamd Pala uit via XL Recordings. Na het grote succes van het self-titled debuutalbum uit 2008 moesten de jongens uit St Albans extra hard hun best doen. Maar voorlopig zien de kritieken er (buiten The Independant) erg positief uit.


Hoe dan ook, als u zich afvraagt of er op Pala even sterke hits staan als Jump In The Pool, Paris of Skeleton Boy dan kan ik u gerust stellen, Friendly Fires heeft niets van zijn frisheid verloren. Dat valt al meteen op bij de geweldige opener Live Those Days Tonight, excusez le mot, maar wat geile song is me dit. Het wordt zowaar nog erger met het epische Blue Cassette, het heeft een rustige maar spannende (hoor dat hart kloppen!) intro, en barst vervolgens los in een prachtsong. Ook Hawaian Air laat zich in het eerste deel van de LP opmerken, met een strakke en gecontroleerde beat wordt u vakkundig doorheen dit semi-tropische lied geleid. In feite is het té goed afgewerkt om echt tropisch te kunnen zijn...


Titelnummer Pala breekt het tempo van het album helemaal af, maar omdat het zich in het midden bevindt functioneert het in feite eerder als een lang intermezzo, waardoor het niet echt stoort. Met Show Me Lights komt het dance-gevoel overigens weer helemaal terug, al hoor ik eveneens hier en daar een zekere RnB invloed. Het klinkt alvast erg goed, zeker de catchy strofe "Take Me Back In The Darkness". Van RnB naar indie funk in True Love, het refrein klinkt zelfs wat disco-achtig. Ook Pull Me Back To Earth is zeker een van de hoogtepunten op Pala, vooral die fijne elektrische gitaar maakt het helemaal af. Op Chimes primeert dan weer een zwoele bass beat en een frivool - het klinkt zeer raar maar ik kom even niet op de juiste benaming - klokkenspel? U weet wel, die belletjes...

Afsluiter Helpless doet op het eerste zicht nogal aan Paris denken, hetzelfde relaxe tempo, en dezelfde semi-soul toon. Ik heb het u trouwens nog niet verteld, maar dear mother of God wat klinkt frontman Ed Macfarlane weer uitstekend op Pala. Het is naar mijn mening dan ook het beste album van deze week. Bovendien 2011 is hét jaar van de ultieme doorbraak voor Friendly Fires!

Tracklist:

1 Live Those Days Tonight
2 Blue Cassette
3 Running Away
4 Hawaiian Air
5 Hurting
6 Pala
7 Show Me Lights
8 True Love
9 Pull Me Back to Earth
10 Chimes
11 Helpless




Lees het interview met Macfarlane over Pala en Friendly Fires op DeStandaardOnline.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten