vrijdag 6 mei 2011

Girls Names - Dead To Me


Ik vind het altijd vrij bizar als journalisten een band met enkel of hoofdzakelijk mannelijke leden beschrijven als 'girl-group rock'. Maar toch klopt het meestal best wel, zo ook bij Girls Names -ondanks de naam- een trio uit Belfast met een mannelijke zanger en slechts één vrouw. Maar naast die duidelijke girl-group vergelijking (denk aan Best Coast en Vivian Girls) kan je Girls Names net zo goed een shoegaze band à la A Place To Bury Strangers noemen.

Hoe dan ook, met girl-group 60's rock en shoegaze kan je in mijn ogen al niet veel verkeerd doen. Het zal u dan ook niet verwonderen dat ik een beetje euforisch ben over Girls Names' fantastische debuutalbum Dead To Me. Ze is beladen met lekker onverfijnde en vrij directe rock (zoals A Place To Bury Strangers), maar met evenzeer leuke popaspiraties waarop je kan staan shaken alsof de Golden 60's helemaal terug zijn. Al worden ze evenzeer gelieerd met de rock sound van de vroege jaren 80.


Dead To Me is dus een uitstekende plaat, wat meteen duidelijk wordt met opener Lawrence. In feite is het album vrij sterk samenhangend en dus zonder twijfel een geheel. De sound verandert hierdoor amper, wat sommigen saai zouden kunnen vinden, maar mij allerminst stoort. Mijn favoriete nummers zijn I Could Die, Nothing More To Say en hoogtepunt I lose. De prima afsluiter Séance On A Wet Afternoon kan u bovendien gratis downloaden via de website van Girls Names' label Tough Love Records (HEALTH, Dream Cop,...). Ten slotte zou ik nog even de fantastische cover art van Ryan Riley willen loven.

Tracklist:

1. “Lawrence”
2. “I Could Die”
3. “When You Cry”
4. “No More Words”
5. “Nothing More To Say”
6. “I Lose”
7. “Cut Up”
8. “Bury Me”
9. “Kiss Goodbye”
10. “Seance On A Wet Afternoon”



I Lose:


I Could Die:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten