woensdag 28 september 2011

Weekend - Red EP


De Californische band Weekend is verantwoordelijk voor een van de beste Shoegaze-albums van 2010: Sports. Pitchfork plakt liever 'noise-pop' op hun muziek, maar dat lijkt me eerlijk gezegd wat belachelijk. Daarvoor klinkt het me toch wat te alternatief, duister, agressief en vernieuwend. Shoegaze mag dan niet de juiste term zijn, het genre sluit het beste aan bij hun noisy dream rock.

Weekend bracht deze maand trouwens een verbluffende nieuwe EP uit genaamd Red. Tegenover het album klinkt deze EP een klein beetje zachter (bv. het wondermooie Hazel), maar van tijd tot tijd slaat ze toch weer snoeihard toe (die zware gitaren in Your Own Nothing en Golfers). Hoe dan ook, deze San Franciscanen hebben gelukkig hun streken nog lang niet verloren: Red klinkt speels, bevrijdend, gedurfd en erg opwindend. Van songs als het fantastische The One You Want gaat mijn rock 'n roll hart sneller slaan. Of dat magistrale einde van Golfers, wat een vakmanschap!

Ik van als een blok voor bands als Weekend. Ze weten wat ze willen, en ze slagen er telkens in om me met verstomming te slaan als ze gitaren weer eens lekker laten gaan. Dit is een band die echt in staat is het komende decenium de noise-scène te overheersen.

Tracklist:

1. Sweet Sixteen
2. Hazel
3. Your Own Nothing
4. The One You Want
5. Golfers



Geen opmerkingen:

Een reactie posten