zondag 18 september 2011

Casiokids - Aabenbaringen Over Aaskammen


Ik hoorde onlangs dat Casio-horloges erg hip zijn dezer dagen. Ik weet niet of de Noren van Casiokids er iets mee te maken hebben, maar hun geweldige album uit 2010 genaamd Topp Stemning På Lokal Bar (nr. 48 in mijn top 80 van 2010) werd in ieder geval zeer goed gesmaakt door de Europese trendsetters. Daarenboven heeft Casiokids een plaat klaar die nog beter is, Aabenbaringen Over Aaskammen ligt op 11 oktober in de winkel via Polyvynil (Asobi Seksu, Of Montreal, Vivian Girls, Xiu Xiu).

De band maakt zeer fijne Scandinavische electro-pop (maar beïnvloed door afro-beat en 8-bit), met als pluspunt dat ze in het Noors zingen, een taal die naar mijn mening erg goed klinkt. De nummers uit Topp Stemning På Lokal Bar waaronder de succesvolle single Fot I Hose, kan ik dus enkel meeneuriën. En dat zal ook zo het geval zijn met het nieuwe album.

Aabenbaringen Over Aaskammen (in het Engels: The Revelation Over The Mountain) begint vrij sober met een instrumentale intro (de title track) voorzien van cello en dwarsfluit. Ook de lead-single Det Haster! en Dresinen springen er niet meteen uit, al mag Det Haster! er zeker wezen. Maar vanaf Golden Years bloeit het album echt open met een funky en vrolijk deuntje. In feite wordt het album door de zelfde semi-feestelijke sfeer beheerst als Topp Stemning På Lokal Bar, maar het lijkt me allemaal een tikkeltje subtieler. Waar een jaar geleden de trompetten schalden, heersen nu de sublieme overgangen en zwoele ritmes.

In Selskapets Triste Afvslutning horen we de intelligente psychedelica van de labelgenoten van Of Montreal, maar wat de band laat horen met Elefantenes Hemmelige Gravplass is nog een stuk indrukwekkender, wat een zalig zwoel nummer! Hopelijk gaan de lyrics nu niet over de dood of een ander macaber thema... In feite gaat mijn voorkeur lichtjes naar het tweede deel van het album. Naast de twee bovenvernoemde tracks zijn ook het instrumentale Kaskaden en het melancholische London Zoo erg indrukwekkend.

Nadat de Noren in 2010 Europa hebben veroverd, zal in 2011 en 2012 de tijd rijp zijn voor de V.S. en de rest van onze beschaving. Ze verdienen het. De band staat op 15 november in de Botanique te Brussel.

Tracklist:

01. Aabenbaringen over aaskammen
02. Det haster!
03. Dresinen
04. Golden Years
05. Olympiske Leker
06. Selskapets triste avslutning (feat. of Montreal)
07. Elefantenes hemmelige gravplass
08. Kaskaden
09. London Zoo
10. Aldri ska me ha det gøy



Geen opmerkingen:

Een reactie posten