maandag 5 september 2011

Class Actress - Rapprocher

Class Actress staat voor de beste synth pop uit Brooklyn. Zangeres Elizabeth Harper (ze koos de naam Class Actress omdat ze dat leuk vindt zo die twee s'en, "I like the ss!", het klinkt behoorlijk ongezond. Gelukkig is het feit dat ze een 'major' in theater volgde ook een van de redenen. Deze opmerkingen tussen de haakjes zijn trouwens veel te lang dan goed voor u is. Hoe gaat u deze zin nu ooit vlot kunnen lezen? Succes ermee.) en producers Scott Rosenthal en Mark Richardson gooiden hoge ogen met hun debuut EP Journal Of Ardency in 2010, en deden dat nog eens over met de fantastische song Keep You. De tijd was dus meer dan rijp voor een album, en guess what, op 18 oktober komt het schitterende Rapprocher uit via Car Park Records (Beach House, Cloud Nothings, Dan Deacon, Memory Tapes,...).

In andere tijden maakte Harper in haar eentje muziek, en dat met gitaar! Maar dankzij haar twee uitstekende producers kan ze nu doen wat ze echt wil: elektronische indie pop creëren. Pop van een zeer hoge kwaliteit dan nog. Je zou Class Actress misschien een beetje kunnen zien als een 'guilty pleasure', met haar zoete stem (ze wordt volop met Madonna vergeleken en noemt de jonge Madonna zelfs als een van haar invloeden) en de catchy 80's synths. Maar het blijft bij 'kunnen', want Rapprocher is oprecht een erg goed album en de 'pop' klinkt helemaal niet alledaags, simpel of commercieel verkracht.

Harper's lage stem is trouwens ook best interessant, het heeft iets sensueel, opwindend en krachtig. Misschien komt dat omdat Rapprocher over de liefde gaat, haar label schrijft:

"This is sensual music about tragic romance and the eternal longing for what you can't have. Where Journal was the secret diary, Rapprocher is the love letter."

Maar laat ik maar eerlijk zijn, zonder de electro en synths is er weinig aan, chapeau voor Richardson en Rosenthal. Van pure synth pop tot chill wave achtige songs als Limousine, het blijft steeds verrassend leuk.

Dan rest me ten slotte weinig over dan nog een extra luide lofzang af te steken over mijn favoriete nummers: ten eerste Keep You, misschien gewoon omdat ik ze al zo vaak gehoord heb en het dus iets beter ken dan de rest. Daarnaast All The Saints, ik weet niet juist waarom, maar aan 'catchyness' heeft het geen tekort. Bij het beluisteren van dit nummer had ik bovendien ook voor het eerst door dat Rapprocher een pareltje is. Ten slotte heb ik ook een zwak voor Bievenue en Missed. Die laatste is zelfs voorzien van imposante, zelfs een beetje araabMUZIK/witch-house achtige synths.

In een tijd waarin we overspoeld worden door synth pop, slaagt Class Actress erin om moeiteloos boven de massa uit te steken. Of dat eerbiedwaardiger is dan iets super-origineels te doen weet ik niet, maar het is wel straf.

Tracklist:

1. Keep You
2. Love Me Like You Used To
3. Weekend
4. Prove Me Wrong
5. Need To Know
6. Limousine
7. All The Saints
8. Bienvenue
9. Missed
10. Hangin’ On
11. Let Me In


All The Saints:

Bienvenue:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten