dinsdag 27 september 2011

Warm Ghost - Narrows

Brooklynites Paul Duncan en Oliver Chapoy vormen samen het ondefinieerbare duo Warm Ghost. U heeft het misschien gemist (hopelijk niet), maar to dusver is deze band verantwoordelijk voor de beste EP van 2011: Uncut Diamond. Een absoluut meesterwerk. Vandaag staat Warm Ghost er terug met hun debuutalbum Narrows. Een plaat waar ik, gezien de uitstekende EP, uiteraard zeer hoge verwachtingen van had.

Narrows borduurt in feite mooi verder op Uncut Diamond. Zelfs nu het album tot mijn grote vreugde uit negen nieuwe nummers bestaat. De bloedmooie stem van Duncan laat zich meevoeren door de slowed-down psychedelische synth-golven. Sommigen noemen het art pop, maar waarschijnlijk is het daar net iets té experimenteel voor. Misschien is de schoonheid universeel genoeg om een groot publiek te kunnen aanspreken (maar ik vrees ervoor). De grote kracht van Warm Ghost is de betoverende, ja zelfs hypnotisnerende combinatie van spooky vocals, elektronische ritmes en indrukwekkende synths (en nee het is geen Witch House).

De sound is soms redelijk repetitief, maar toch verandert er steeds wel wat, met de nodige elektronica, experimenten en psychedelica. U kan Narrows dan ook gerust als een intellectuele uitdaging zien. Zeker indien u weet dat Duncan de inspiratie van zijn lyrics zocht bij de legendarische Zwitserse psycholoog Carl Gustav Jung, de Amerikaanse sci-fi auteur William Gibson en de grote Argentijnse dichter-schrijver Jorge Luis Borges.

En toch ben ik niet 100% tevreden. Er mogen dan gerust wat pareltjes op de plaat staan, ik mis voorlopig de verslavende kracht van songs als Open the Wormhole in Your Heart en vooral Let My Angst Unfold in the Water like a Hound's Tongue. Maar misschien moet ik Narrows nog wat laten aansterken, zoals ik al zei is het geen makkelijke muziek. Bovendien mag u hier absoluut niet uit concluderen dat Narrows een tegenvaller is, integendeel.

Zoals ik hierboven vermeldde is de muziek traag golvend en dus ideaal om tot rust te komen. Maar uiteraard zonder in slaap te vallen. In feite heeft deze band een perfecte bandnaam, het album is werkelijk angstaanjagend en toch warm en hoopgevend. Voorlopig ben ik vooral weg van opener G.T.W.S., een nummer dat zeker potentie heeft om na een uitgebreider onderzoek de pracht van de EP te evenaren. Ook I Will Return en Myths On Rotting Ships klinken hoe langer hoe indrukwekkender. Als dit zo door gaat ben ik de EP volgende week al helemaal vergeten.

Narrows is een groeier (neem er uw tijd voor!), maar niettemin een erg beklijvend album. Warm Ghost is zeker niet vrij van enige pretentie, maar als u goed naar hun werk luistert beseft u dat dat niet ten onrechte is. Duncan en Chapoy maken weer zeer duidelijk waarom muziek tot de zeven vrije kunsten behoorde.

Narrows is uit sinds vandaag, 27 september, via Partisan Records.

Tracklist:

G.T.W.S.
I Will Return
Once One
Myths On Rotting Ships
Ply7
Inside And Out
Mariana
Splay Of Road
An Absolute Light

Stream het volledige album via AOL.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten