zondag 25 september 2011

PLAY Festival 2011 @ Muziekodroom, Hasselt: Aanraders


VRIJDAG:


1. Shindu: De natie haar eerste Kitsuné band, vooral bekend van de aanstekelijke single Happy House.


2. Moonlight Matters: Een van de beste dj's van het koninkrijk. Sebastiaan Vandevoorde maakte vroeger deel uit van VILLA, maar doet het solo zeker even goed of zelfs beter met zijn geniale remixen.


3. Phariah: De Londense producer Arthur Cayzer, die bij het bij het het toonaangevende R&S-label een paar straffe IDM-tracks heeft uitgebracht. Hij wordt zelfs vergeleken met Joy Orbison.


4. Nu Dufflebag: Uitstekende Limburgse house dj met een voorliefde voor balearic en nu-disco.




ZATERDAG


1. Kap Bambino: Orion Bouvier en Caroline Martial vormen samen de Franse tegenhanger van het Canadese Crystal Castles. Zorg er dus voor dat u tegen het begin van hun optreden nog genoeg energie over heeft voor de coolste raveparty die Limburg in jaren heeft gezien. Caroline is dan ook minstens even excentriek als Alice Glass en laat dat zeer duidelijk merken. Op hun doortocht in Pukkelpop 2010 kregen ze alvast een stampvolle Chateau keihard aan het dansen. Ik kan het u verzekeren: niemand ging droog naar buiten. Het succes van de band is gebaseerd op hun uitstekende electro noise trash album Blacklist uit 2009. Laat ik het even samenvatten: Kap Bambino is de band waar ik voor kom, de rest is mooi meegenomen.


2. Intergalactic Lovers: Deze jonge band uit Aalst zorgde voor één van de mooiste Belgische album van het jaar. Dankzij het enorme succes van Greetings & Salutations stonden ze op zowat alle festivals deze zomer (zelf zag ik een zeer geslaagd optreden op het Cactus Festival), maar een band als deze raakt men nooit beu. Al is het maar om weg te dromen bij de bloedmooie stem van zangeres Lara Chedraoui.


3. Capitals: Een veelbelovend electropop duo uit Schotland. Ik kende ze nog niet, maar hun muziek klinkt alvast heel erg goed. Waarschijnlijk dé revelatie van de dag.


4. Teddiedrum: Het Gentse duo stond al een paar keer hoog in de Afrekening van Studio Brussel met hun hits Odd Lovers en Miami. Ik zag ze deze zomer aan het werk op Pukkelpop en het klonk lang niet slecht, al was ik me eerder (terecht) zorgen aan het maken over het nakende onweer, waarna ik hen voortijdig verliet om niet in de zondvloed naar de Chateau te moeten lopen (een van de slechtste beslissingen van mijn leven). Hoe dan ook, deze heren kunnen het, en ze verdienden deze keer mijn hele aandacht.


4. Yuko: Zonder twijfel een van België's beste indie folk bands. De heren brachten in april hun nieuwe album As If We Were Dancing uit, drie jaar na hun veelgeprezen debuut.


5. SX: Een van de opmerkelijkste nieuwkomers in het hipsterlandschap des vanderlands. Hun single Black Video gooide hoge ogen, maar kunnen ze nog meer?


6. I Am Oak: Als Yuko op de Belgische folktroon zit, dan doet I Am Oak dat met de Nederlandse. Thijs Kuijken - ook wel de Nederlandse Sufjan Stevens genoemd - heeft dit jaar eveneens een nieuw album uitgebracht: Oasem.


8. Sabena: Een nieuwe Belgische electropop band met sterke Afrikaanse invloeden. Hun single Ur Eyes kan er goed mee door (de video is opgenomen in de mijn van Genk), maar de Afrikaanse song Odo Misi (te beluisteren via Facebook) vind ik véél indrukwekkender.


9. The Hickey Underworld: Deze Antwerpse Humo's Rock Rally winnaar is een van de vele metal-geïnspireerde rockbands op het Playfestival, maar zowat de enige die mij tot nu toe echt kan bekoren.


10. Balthazar: Een van Vlaanderens populairste poprockbands met een uitstekende live-reputatie. Maar echt een fan ben ik eerlijk gezegd nooit geweest, wie weet komt daar zaterdag verandering in.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten