vrijdag 6 augustus 2010

Monarchy - Monarchy


Dit voorjaar verschenen uit het niets een geheimzinnig duo genaamd Monarchy. Niemand wist wie ze waren, maar hun 3 songs, The Phoenix Alive, Gold In The Fire en Black The Colour Of My Heart sloegen in als een bom. Ondertussen weten we dat het duo uit London komt en eerder bekend stond als Milke. Sindsdien werd de single Love Get Out My Way uitgebracht en over drie dagen, op 9 augustus zal Monarchy's eponieme debuutalbum eindelijk in de rekken verschijnen.

Monarchy maakt zalige elektronische synth pop en dance. Persoonlijk vind ik The Phoenix Alive nog steeds een van de beste songs van dit jaar. En Gold In The Fire heeft ook weeeeken in mijn hoofd rondgespookt, nog steeds eigenlijk. Mijn verwachtingen waren dus torenhoog voor deze albumrelease. Buiten de 4 bekende songs bevat Monarchy ook 8 nieuwe tracks. Vooral We Were Young, Call en Floating Cars prikkelen mijn synthlievende zintuigen. Ook de afsluiter Travelling By Ambulance is een trage schoonheid. Wat niet wil zeggen dat de rest slecht is natuurlijk.


Toch heb ik mijn bedenkingen bij het iets té catchy geheel. Het wordt me bij momenten helaas iets te "gay". En trop is trop. De oorzaak ligt waarschijnlijk bij de geaardheid van dit duo, dat valt ook duidelijk af te leiden aan de muziek die ze remixen: Ellie Goulding, Kelis en...Lady GaGa. Ook het feit dat geen een song van het nieuwe materiaal echt kan tippen aan het oude is een beetje teleurstellend, hoewel Travelling By Ambulance na een paar keer luisteren bijna dat niveau haalt.

Desalniettemin is Monarchy een van de revelaties van dit jaar en ik zou graag veel meer horen van deze pop-vorsten. Ik raad aan om het album niet in een stuk te luisteren, dan valt de catchy-heid best mee. Tenzij u houdt van dit soort zoetigheid natuurlijk.

Tracklist:

1. Black, The Colour Of My Heart (4:30)
2. The Phoenix Alive (4:44)
3. Love Get Out Of My Way (3:20)
4. Maybe I’m Crazy (4:49)
5. You Don’t Want To Dance With Me (3:27)
6. Around The Sun (1:38)
7. We Were Young (4:18)
8. Floating Cars (4:41)
9. Gold In The Fire (4:33)
10. Call (4:55)
11. Travelling By Ambulance (4:16)






1 opmerking:

  1. ha! i understood nearly everything woohoo i know dutch ^^. you are soooo right... the phoenix alive still is their best song... but i also like "maybe i'm crazy" loads. honestly, it's the only song of the new ones i really like. the rest of the album is way too poppy (as you said).

    BeantwoordenVerwijderen