donderdag 31 maart 2011

The Raveonettes - Raven In The Grave


Het Deense duo The Raveonettes (Sune Rose Wagner en Sharin Foo) draait inmiddels al tien jaar mee op de indiecarousel. Zelf ben ik pas een fan sinds hun vierde album In And Out Of Control uit 2009, maar mijn liefde voor deze steengoede band is sindsdien alleen maar gegroeid.

Op 5 april wordt hun nieuwe LP Raven In The Grave gereleaset via Vice Records (Charlotte Gainsbourg, Chromeo, Block Party, Justice,...). Hun nieuwe plaat is een zeer (lees als: extreem) goede opvolger voor In An Out Of Control. De band heeft wel een andere richting gekozen. Waar hun vorige album nog wel vrij vrolijk en feestelijk was is Raven In The Grave een ontroerende, nostalgische en erg intrigerende plaat geworden. Ze wekt diezelfde warme doch mysterieuze sfeer op als Beach House en behoort daarmee meteen tot een van de mooiste dream pop-achtige (Pitchfork omschrijft het als 'fuzz-pop') albums die ik dit jaar al gehoord heb. Maak daar maar gewoon hét mooiste dream pop-achtige album van.


The Raveonettes verbluffen me eerlijk gezegd vrij dramatisch. Songs als de single Recharge & Revolt en Forget That You're Young zijn van een onmetelijke schoonheid. Maar dat kan ik in feite over alle nummers zeggen. Het zachte My Times Up, het fragiele Summer Moon en het etherische Let Me Out bloeien langzaam (maar o zo mooi) open, terwijl hoogtepunt Ignite voor hetzelfde rock 'n roll sfeertje als Recharge & Revolt kiest. Ook het machtige Evil Seeds laat de kracht van fuzz/dream pop zegevieren, mede dankzij een hele hoop troebele synths.

Het is u ondertussen wel duidelijk dat Raven In The Grave zonder twijfel mijn favoriete album van de week is. Ik vond In And Out Of Control al goed, maar mijn bewondering voor dit meesterwerk kan ik amper verwoorden...

The Raveonettes zijn momenteel bezig met een Amerikaanse tour, op 8 juni staan ze in Tilburg (Nl), op 9 juni komen ze naar Vooruit in Gent.

Tracklist:

1. Recharge & Revolt
2. War In Heaven
3. Forget That Your Young
4. Apparitions
5. Summer Moon
6. Let Me On Out
7. Ignite
8. Evil Seeds
9. My Time's Up



The Raveonettes - Forget That You're Young

The Raveonettes - Evil Seeds

Download Forget That You're Young gratis en legaal via RCRD.LBL.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten