donderdag 3 maart 2011

Nicolas Jaar - Space Is Only Noise


Er valt heel wat te vertellen over de zonderlinge Nicolas Jaar, inwoner van de grote appel en al jaren een vermaarde experimentele techno en electro-artiest. Over zijn nieuwe album Space Is Only Noise is zelfs zo mogelijk nog meer te vertellen. Maar mijnheer Jaar zou gewoon willen dat u naar zijn muziek zelf luistert. Bovendien heb ik schrik dat ik te veel onzin zou uitslaan over dit toch wel niet zo toegankelijke, zeg maar lichtelijk erg intellectuele album.

Ik was trouwens eerst niet helemaal overtuigd van de man zijn werk, maar na een zeer positieve review van Pitchfork en enthousiaste kritieken van mensen met smaak gaf ik zijn nieuwe plaat dan toch maar een kans. Ik heb er nog steeds geen spijt van.


Het grootste deel van het album wordt ingepalmd door zéér experimentele muziek met invloeden van techno, blues, r&b en electro. Jaar maakt er ware kunst van, al is het van die kunst die je niet zomaar op één twee drie begrijpen kan. Hij wordt soms vergeleken met James Blake, maar hij trekt dat experimentele veel verder door. Al komen zijn meer toegankelijke songs als Problems With The Sun en Space Is Only Noise If You Can See enigszins in de buurt van het zwaarste werk van Blake.

Jaar's muziek vergt uw aandacht, en heeft volgens mij net zoals klassieke muziek een positieve invloed op uw studiegedrag. Maar goed, in feite heb ik toch weer meer verteld dan ik wou. Zin in een uitdaging? Dan is Space Is Only Noise absoluut iets voor u.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten