maandag 7 maart 2011

Saint Saviour - Anatomy EP


Fans van Groove Armada weten dat Saint Saviour (echte naam: Becky Jones) een goede zangeres is. Op de laatste en trouwens meer dan fantastische GA albums Black Light en White Light liet ze haar stem reeds schitteren op de geweldige nummers I Won't Kneel en Time & Space. Voor haar spectaculaire doortocht bij GA had ik echter nog nooit van Saint Saviour gehoord,al waren er al enkele singles: Woman Scorned met b-track When You Smile en als debuut een cover van Joy Division's Love Will Tear Us Apart met b-track Fallen Trees. Om eerlijk te zijn kan ik u vertellen dat ik in feite niet zo een grote fan ben van Saint Saviour's vroegere werk. Het juiste antwoord op de vraag of het ethisch toelaatbaar is om Love Will Tear Us Apart te coveren -onder het motto 'van heilige zaken blijf je best met je poten af'- is hierbij gegeven.


Maar naast haar geslaagde werk voor Groove Armada komt er nu met haar debuut EP Anatomy verder verandering in haar middelmatige oeuvre. Vier akoestische songs werden herwerkt tot electro pop van het betere soort. Vooral This Ain't No Hymn en Birdsong laten zien dat Saint Saviour de heren van Groove Armada helemaal niet nodig heeft om fantastische synth pop te maken. Bekijk zeker en vast eens de wondermooie videoclip voor This Ain't No Hymn. Het mag dan geen hymn zijn, het is zeker en vast een epische synth anthem om U tegen te zeggen. Op het ontroerende Reasons worden de synths en electro in beginsel weggelaten om onder de begeleiding van eenvoudige pianomuziek en een of ander blaasinstrument haar indrukwekkende stem in de verf te zetten. In de laatste minuut maakt ze er met een euforische crescendo een mooi einde aan. Afsluiter Hurricanes is zo waar een ballad, maar wel een van het betere soort. Toch moet ik u bekennen dat ik helemaal niet van ballads hou, en ook deze kan me niet echt van gedachten doen veranderen. De akoestische versie is trouwens stukken mooier!

Maar goed, Saint Saviour staat er nu, en u kan maar best met haar rekening houden in de toekomst. Ik kijk al uit naar meer van dat synth pop geweld!

Tracklist:

1. This Aint no Hymn
2. Birdsong
3. Reasons
4. Hurricanes





Saint Saviour - Birdsong

Geen opmerkingen:

Een reactie posten