woensdag 6 april 2011

Foo Fighters - Wasting Light


Foo Fighters is nog steeds de belangrijkste grunge band van het post-Nirvana tijdperk. Ondanks hun licht afgekraakte - het won desondanks een Grammy en een Brit Award - album Echoes, Silence, Patience & Grace uit 2007 wordt de groep nog steeds aanbeden door miljoenen fans. En na het succesvolle neven-project - supergroep Them Crooked Vultures - van legendarische frontman Dave Grohl is de tijd aangebroken voor een nieuwe episode in het zestienjarige bestaan van Foo Fighters. Het zevende studioalbum Waisting Light ligt vanaf 12 april in de winkel en is vanaf 1 april gratis streambaar op de officiële website.


Back to the 90's ? Ja! zolang het om de muziek van Foo fighters gaat toch, voor de smakeloze 2Fabiola obsessie van de laatste jaren pas ik liever. Met Waisting Light laat Foo Fighters een ongeziene wildheid door de boxen razen. Zo heb ik mijn grunge rock het liefst: rauw en onversneden. Maar buiten dat wilde herken ik ook gewoonweg uitestekende rocknummers, met mooie bevlogen vocals en een hoog festival-potentieel (Foo Fighters komen volgens de laatste roddels naar Pukkelpop!).

Een eerste hoogtepunt is het epische Dear Rosemary, het doet terugdenken aan DOA, toch klinkt het begin van Waisting Light in het algemeen nog een pak ruiger dan ik van Foo Fighters gewend ben, Grohl lijkt veel vaker als vroeger zijn keel open te zetten. Zeker White Limo, dat eerder als Heavy Metal dan Grunge Rock beschouwd kan worden (niet echt mijn ding dus), benadrukt die wildheid. Geen wonder dat Lemmy van Motorhead in de clip optrad.


Het geweldige These Days is dan weer duidelijk een oer-Foo Fighters song, eentje om bij de klassiekers in te lijsten. Ook Matter Of Time behoort tot de betere songs van het album, het is opwindend, catchy en boordenvol adrenaline. Mijn favorieten blijven voorlopig wel het fantastische Miss The Missery en het crescendo opgebouwde I Should Have Known. Waisting Lihgt wordt ten slotte geniaal afgesloten door het prachtige Walk.

Naar mijn mening is Waisting Light een vrij klassieke Foo Fighters plaat, maar dat betreur ik allerminst. De nummers zijn uitstekend en hier en daar valt er een verassing te horen. Bovendien was Foo fighters een van mijn allereerste echte lievelingsgroepen. Vergelijk het met de relatie tussen een zoon en een moeder: ijzersterk en zo goed als voor eeuwig.

Tracklist:

"Bridge Burning"
"Rope"
"Dear Rosemary"
"White Limo"
"Arlandria"
"These Days"
"Back & Forth'
"A Matter of Time"
"Miss the Misery"
"I Should Have Known"
"Walk"

Wasting Light by Foo Fighters

1 opmerking: