maandag 4 april 2011

Fleet Foxes - Helplessness Blues


Het is alweer drie jaar geleden, maar sinds de release van hun eponieme debuutalbum in 2008 wordt Fleet Floxes nog steeds op handen gedragen. En nu is het dan eindelijk zo ver, Helplessness Blues, de langverwachte opvolger, ligt begin mei in de rekken via Sub Pop (Beach House, Mogwai, Foals, Memoryhouse,...).

Eerlijk gezegd ben ik niet zo een grote kenner van de band, en hun eerste album heb ik slechts sporadisch ter ore gekregen, met uitzondering van de bekendere nummers. Daarom is het wat moeilijk voor me om te bepalen of de band nu enige vooruitgang heeft gemaakt of niet. Maar, ik zou durven wedden van wel. Helplessness Blues klinkt alleszins ongelofelijk fantastisch. Alle twaalf songs klinken als indie-engelenzang, ze zijn dan ook perfect - maar niet over the top - afgewerkt, dankzij het mix en produce werk van Phil Ek. De band heeft alleszins haar tijd genomen, de nummers waren immers eind 2009 al zo goed als klaar, en de oorspronkelijke releasedatum was gepland voor de tweede helft van 2010...


Als u dacht dat Fleet Foxes het helemaal anders zou aanpakken, komt u bedrogen uit. Onder het motto 'never change a winning team' houdt de band uit Seattle lekker vast aan het vertrouwde harmonieuze folk patroon. En daar ben ik eerlijk gezegd best blij om. Volgens frontman Robin Pecknold is het nieuwe album wel wat minder poppy en minder up-beat dan het debuut, en dat lijkt te kloppen. Ondanks het gevaar dat vele fans Helplessness Blues - geheel onterecht - saai zouden vinden, koos de band voor haar eigen richting, die wellicht een tikkeltje minder toegankelijk is dan vroeger. Maar goed, ik durf te betwijfelen of iemand de pracht van Fleet Foxes' nieuwe parel luidop zal durven ontkennen.


Zoals ik al zei is het schoonheid troef, dat neemt niet weg dat er enkele nummers bovenuit springen. Zo wordt het harmonieuze Sim Sala Bim gedragen door erg frisse strijkers, alsof de lente is komen binnenwaaien. Battery Kinzie valt dan weer op door haar vrolijk slagwerk, en de titeltrack door haar prominente akoestische gitaren en de passionele vocals. Daarnaast zijn er ook wat soberder nummers als The Pains/Bitter Dance, waarvan het laatste deel wel wat wegheeft van Simon & Garfunkel. Ook Midlake's invloed kan u hier en daar best horen, en ik meen zelfs enige Beach House knipoogjes te herkennen. Het toppunt van deze gigantische berg ligt naar mijn mening in het geweldige The Shirne/Argument, een song waarbij er zoveel verschillende hoekjes en kantjes te ontdekken vallen... ik krijg er maar niet genoeg van.

Wat mij betreft heeft Fleet Foxes zich met deze plaat nog eens drie jaar van een plekje aan de indie-top verzekerd. Nu u moet u alleen uzelf nog overtuigen om mij te geloven.

Tracklist:

1. Montezuma
2. Bedouin Dress
3. Sim Sala Bim
4. Battery Kinzie
5. The Plains / Bitter Dancer
6. Helplessness Blues
7. The Cascades
8. Lorelai
9. Someone You'd Admire
10. The Shrine / An Argument
11. Blue Spotted Tail
12. Grown Ocean

Download de title track gratis en legaal via Soundcloud:



Fleet Foxes - Battery Kinzie

The Shrine/An Argument:

2 opmerkingen: