maandag 17 oktober 2011

Real Estate - Days

De Indie rockband Real Estate uit Brooklyn (oorspronkelijk uit New Jersey, maar Brooklyn is nu eenmaal the place to be voor succesvolle Amerikaanse indiebands) brak eind 2009 door met hun self entitled debuutalbum. Mede door een 'Best New Music'-rating en enorm veel aandacht van Pitchfork was de band de koning te rijk in 2010. Ik heb geen idee waarom, maar deze hype liet me indertijd vrij koud, ik heb zelfs nooit de moeite gedaan om het album te beluisteren.

Een kleine twee jaar later heb ik daar spijt van, morgen op 18 oktober verschijnt namelijk de opvolger genaamd Days (via Domino), en deze keer deed ik wel de moeite om het te bestuderen. Ik kwam tot de conclusie dat indien het debuut zelfs maar half zo goed is als Days, ik een uitstekend album gemist heb.

Ergens in de blogosfeer schreef men de volgende zin over de band: "Real Estate is a rock band that doesn't rock, cause that wouldn't be chill enough". Deze zin slaat de nagel op de kop, Real Estate staat voor relaxed en dreamy (en ietwat nerdy) indie pop, met warme (en dus allesbehalve ruige) gitaren. Als de band het album een paar maanden eerder had gereleaset zou het een wondermooie zomerplaat kunnen zijn, maar wees gerust, bij een kleurrijke herfst staat het zeker ook niet mis.

Days is meesterlijk harmonieus. Dat is het natuurlijke gevolg van aan de ene kant een band met drie fantastische zangers met een voorliefde voor dreamy vocals, en aan de andere kant lichtjes psychedelische gitaren die in al hun complexiteit niets dan rust uitstralen. Ik betwijfel trouwens of je in het geval van muziek kan spreken van de term 'uitstralen'. Desondanks vind ik dit een prachtig woord, en aangezien ik op deze blog als soevereine rechter in laatste instantie beslis over het gebruik der taal, laat ik het lekker staan (leve machtsmisbruik!). Zo ben ik weer schaamteloos afgeweken van het eigenlijke onderwerp van dit bericht: de invloed van Silvio Berlusconi op de Nederlandse tweede kamer.

Maar even serieus - of toch een poging daartoe - Days staat vol dream pop-parels, waaronder een paar nummers waar mijn voorkeur - na twee weinig doordachte luisterbeurten - naar uitgaat, zijnde Easy, Green Aisles, It's Real, Out Of Tune en Younger Than Yesterday. Hoe dan ook, Days is zonder twijfel het album van de week (lees als: enkel mijn week, want weet ik veel naar welke rotzooi en zooi van betere tot superieure kwaliteit u momenteel aan het luisteren bent)!

Tracklist:

Easy
Green Aisles
It’s Real
Kinder Blumen
Out of Tune
Municipality
Wonder Years
Three Blocks
Younger Than Yesterday
All the Same

1 opmerking: