donderdag 9 december 2010

Surrounded - Oppenheimer And Woodstock


Deze review komt in feite twee maanden te laat, waarvoor mijn excuses. Als u nu zoiets heeft van "waarmee komt hij nu nog mee af?" dan mag u mij naar hartenlust uitschelden, bij voorkeur stilzwijgend. Hoe dan ook, de Zweedse indieband Surrounded bracht in oktober haar derde album uit, Oppenheimer & Woodstock. De eerste term verwijst naar de die leuke Amerikaanse fysicus die ons de uiterst toffe atoombom schonk, en Woodstock refereert naar de term die vast en zeker in het algemene-kennis-gedeelte van uw geheugen zit gebeiteld.

Deze Zweden hebben dus een zekere interesse voor Amerika, wat enigszins ongezond lijkt, maar best wel mooi tot uiting komt met hier en daar een stukje Americana. Surrounded wordt soms als shoegaze bestempeld, maar dat vind ik een brug te ver. Ze zijn een alt rock groep die weten hoe ze hun gitaren ietwat episch moeten laten klinken, maar verder dan dat gaat die shoegaze-factor niet op.

Zanger Marten Rydell heeft een prima maar breekbare stem, samen met de muziek zorgt dat wat voor een té sentimentele toon, maar ik zie dat graag door de vingers. Verder brengt Surroundend absoluut niets nieuw onder de zon. Ze zijn niet verrassend, laat staan experimenteel, noch echt origineel. Desalniettemin vind ik Oppenheimer And Woodstock geen slecht album, het steekt goed in elkaar, de sound staat mij aan en ik kan probleemloos van elk nummer genieten.
Al bij al raad ik het u dus zonder meer aan, maar ik waarschuw u dat u geen uitzonderlijke dingen hoeft te verwachten.


TRACKLIST
01 Terra Firma Legion Farewells
02 Blender Magic
03 The Visible Man
04 Space Atlantic Satellite (MP3)
05 1000 Colour Clash
06 Archaeopteryx
07 Played Out(Diamonds To The World)
08 Maps In Transition
09 My Neighbour's Blood Is Coke
10 Glycerine For Disneylands





The Visible Man by Surrounded

Geen opmerkingen:

Een reactie posten