zaterdag 4 december 2010

Klara 10 jaar


Ter gelegenheid van de tiende verjaardag van Klara zou ik u voor de verandering graag eens indoctrineren tot enkele fraaie staaltjes klassieke muziek. Zo ben ik een beetje een ambassadeur van de klassieke muziek vandaag.

Om te beginnen werp ik het fantastische Beatus Vir van de Italiaanse componistClaudio Monteverdi in uw schoot. Hij weerspiegelt duidelijk de overgang van de diep-religieuze renaissancemuziek naar de pronkerige barok. Ik wil u wel waarschuwen want dit werk is uiterst verslavend, u zou wel eens een klarajunkie kunnen worden à la Thomas Vanderveken, stel u voor!


Hieronder kan u een excellente uitvoering door het Zweedse gezelschap Vox Scaniensis bekijken, zeer handig voorzien van Zweedse ondertitels!
Ik zou u graag willen verplichten om tot het einde vol te houden want de laatste zin is zonder twijfel de mooiste van het geheel.

lyrics:

Beatus vir qui timet Dominum
In mandates ejus volet nimis.
Beatus vir Beatus vir

Potens in terra erit semen ejus
generatio rectorum, benedicetur.

Gloria et divitiae in domo ejus
et justitia ejus manet in saeculum saeculi.

Exortum est in tenebris lumen rectis misericor et miserator et justus.

Jucundus homo qui miseretur et commodat,
disponet sermones suos in judicio:
quia in aeternum non commovebitur.

In memoria aeterna, ab auditione mala non timebit.
Paratum cor ejus confirmatum est,
non commovebitur donec despiciat inimicos suos
Dispersit dedit pauperibus,
justitia ejus manet in saeculum saeculi cornu ejus exaltabitur in gloria.

Peccator videbit, et irascetur dentibus suis, fremet et tabescet:
desiderium peccatorum peribit.
Gloria Patri et Filio, et Spiritui Sancto, et nunc et semper et in saecula saeculorum,
Amen




Vorige maand is een van de grootste componisten van de 20ste eeuw overleden, de Pool Henryk Gorecki stierf op 77jarige leeftijd. We kunnen hem het beste eren met zijn magnum opus, de derde symfonie, algemeen bekend als de Symphony of Sorrowful Songs, en vaak gebruikt ter herdenking van de holocaust. Ik laat jullie het eerste deel horen, ook al is het tweede deel veel bekender.


Het eerste deel is Lento, sostenuto tranquillo ma cantabile, het komt heel erg traag op gang en het duurt bijna een half uur. Het is dus allesbehalve een makkelijk stuk, maar geloof me, heb geduld en u zal beloond worden met een bovenaardse pracht die uw emoties zal kraken als een walnoot. Als u echt geen geduld heeft luister u best enkel naar het tweede youtube-fragment.

De tekst is een klaaglied van Maria, afkomstig uit een 15de eeuws Pools Klooster. De vertaling in het Engels klinkt als volgt:

My son, my chosen and beloved
Share your wounds with your mother
And because, dear son, I have always carried you in my heart,
And always served you faithfully
Speak to your mother, to make her happy,
Although you are already leaving me, my cherished hope.





Als tegenpool voor zo een tergend verdriet stel ik u graag nog enkele erg vivace composities voor.

Het machtige Dies Irae uit het Requiem van Giuseppe Verdi, uitgevoerd door het koor en het orkest van het Milanese concertgebouw La Scala onder leiding van de almachtige Herbert von Karajan. Het beeldmateriaal dateert van 1967 en dat is goed aan de niet-zo-witharige Karajan te zien. Mooie tijden!



Het feestlied van Klara zelf is de wereldberoemde Turkse Mars van een of andere nobele onbekende, genaamd Wolfgang Amadeus Mozart. Om niet als afgezaagd te worden bestempeld laat ik een stukje uit de geweldige film Tous Les Matins Du Monde (1991). Hierin ziet u Gerard Depardieu als de franse componist Marin Marais die de de Marche pour la ceremonie des turques van zijn leermeester Jean-Baptiste Lully dirigeert. Lully is zonder twijfel de koning van de Franse barok, hoewel hij eigenlijk een Italiaan was (Giovanni Battista Lulli).



Binnenkort is het weer tijd voor de fameuze Klara top 75. Ik ben alvast van plan om mijn eigen -iets bescheidener- top in elkaar te knutselen. Die zal waarschijnlijk erg verschillen van vorig jaar aangezien ik de afgelopen maanden de klassieke muziekafdeling van de plaatselijke bibliotheek grondig heb geplunderd. Mijn top van vorige jaar zal u overigens niet meer terugvinden aangezien deze zich op de eerste -inmiddels vernietigde- versie van deze blog bevond.

Ten slotte zou ik u willen vragen om op de volgende link te klikken als u ermee akkoord bent: Ja, ik vind Klara leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten