woensdag 20 oktober 2010

Detachments - Detachments


De Engelse band Detachments verovert mijn hart al sinds begin 2009 met fantastische songs als The Flowers That Fell en Fear no Fear. Iets recenter releasete ze nog hun Circles EP. Maar nu is het echt menens, hun eponieme debuutalbuum is beschikbaar (en bovendien heel erg goed).

Net zoals Goose heeft Detachments een grote voorliefde voor synths, ze gebruiken ze ook ongeveer op dezelfde manier, en ook Detachments plaatst zichzelf graag in het post punk/ new wave genre. Toch vind ik Detachments nog een tikkeltje sterker als Goose als het op zang aankomt.

Terwijl Synrise (van Goose) eerder een vrolijke indruk geeft is Detachments een donker en serieus album. Er zit een zekere spanning in de synths en de zang doet soms erg denken aan Joy Division. Persoonlijk vind ik het resultaat erg geslaagd.


Nog een laatste vergelijking: Goose heeft alles zelf geproducet, Detachments liet dat met plezier over aan James Ford van Simian Mobile Disco. Geen idee wie van beiden hier het meeste indruk mee maakt.

Vooral het begin is prachtig dankzij de levendigheid van Audio Video en I Don't Want to play, ook de oudere songs blijven echte hoogtepunten, zeker Fear No Fear.

Veel meer heb ik niet te vertellen over het debuut van de Londense band, dus hoort u gewoon zelf maar eens.

Tracklist:

01. Audio Video 3:43
02. I Don’t Want To Play 3:07
03. Art Of Viewing 4:06
04. Holiday Romance 3:49
05. You Never Knew Me 3:47
06. Sometimes 4:17
07. H.A.L. 3:16
08. Circles 4:17
09. Tread Along 4:23
10. Fear No Fear 6:05
11. Words Alone (+ Hidden Track) 12:19






2 opmerkingen:

  1. Drowned In Sound is toch geen song van hen? Drowned In Sound is gewoon een muziekmagazine.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. U hebt gelijk, geen idee hoe ik erbij kwam. Het is aangepast.

    BeantwoordenVerwijderen