woensdag 23 juni 2010

Somar.


Zweden does it again. Het tot-de-verbeelding-sprekende wonderland heeft weeral een parel afgeleverd. Dit keer in hoofde van Eric Berglund, de helft van duo The Tough Alliance. Zijn soloproject, ceo, gooide eerder deze maand al hoge ogen met de fantastische single Come With Me.

Maar over vijf dagen komt in Europa zijn debuutalbum, White Magic uit. Helaas telt het maar acht tracks, gelukkig primeert kwaliteit op kwantiteit. En die is dik in orde.
De not-that-long-player begint met het magische All Around, een cello (als ik me niet vergis) en een elektronische orkestratie begeleiden de intro naar het welkomslied van meneer Berglund. L'été est arrivé.
Dat blijkt duidelijk uit het zomerse en wel erg vrolijke (voor zover dit geen pleonasme is) Illuminata. Het gefluit en opgewekte gezang doen me in een tropisch land wanen. Maar niet Haïti (too soon?).

Afrikaans Zweden

White Magic lijkt soms wel een hippie-album te zijn, Love And Do What You Will spreekt mij niet tegen, integendeel. ceo maakt vaak gebruik van chillwave elementen, toch zie ik het meer als electro-pop.
De titeltrack brengt een kleine breuk teweeg met een meesterlijke beat en akoestisch gitaarspel. Het is een beetje zwoel en opzwepend, ik wist niet dat Zweden in Afrika lag.
En daar is die cello weer: Oh God Oh Dear, Een mooi stukje dreampop, maar toch een van de mindere nummers. Geef mij dan maar No Mercy, het klinkt ook nogal afropop door de drums, Vampire Weekend's invloed reikt ver.



Folklore

Tegen het einde trakteert ceo ons op zijn absolute meesterwerk: Come With Me. Een van de beste nummers die ik dit jaar al heb mogen aanhoren, het gaat zeker hoog scoren in mijn eindejaarslijstjes. Het is wel jammer dat de andere nummers het niveau van Come With Me niet kunnen evenaren, maar dat is misschien wat veel gevraagd. Bovendien heeft ceo gezorgd voor een prachtige clip voor zijn paradepaard.
Tot slot krijgen we nog iets wat aandoet als een Zweeds folklorelied op ons bord gesmeten. Dat schijnt 'in' te zijn dezer dagen, Robyn heeft immers op haar Body Talk Pt 1 ook zo een oud Zweeds lied, genaamd: Jag Vet En Dejlig Rosa. ceo brengt ons Den Blomstertid Nu Kommer, Wikipedia leert mij dat het hier over een een christelijk Zweeds lied uit de 17de eeuw gaat. Not my cup of tea helaas.

Gejank

Ik wil ceo toch feliciteren met zijn mooie album-art en de stijlvolle omkadering van dit project.
Het zwakke punt van dit album en van het hele ceo-gedoe is het feit dat onze vriend Berglund niet echt begiftigd is met een goede zangstem. Integendeel, bij momenten lijkt het wel gejank. Gelukkig doet dit meestal niets af aan de schoonheid van de muziek, en vaak lijkt het zelfs een positief element te zijn. Toch moet ceo ervoor oppassen dat het niet too much wordt (zoals in Den Blomstertid Nu Kommer).
Voor de rest hoor ik graag meer van deze heer. Hoewel ik me heb laten vertellen van een welgeïnformeerde bron dat The Tough Alliance nog beter is, tijd om dat eens te gaan ondervinden, me dunkt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten