dinsdag 15 juni 2010

Edelstenen.


Ik geef het niet graag toe, maar ook ik wordt beïnvloedt door Amerika's belangrijkste muziekwebsite Pitchfork. Hoewel ik het vaak oneens ben met hun soms nogal subjectieve quotering van albums en EP's, zal ik het zelden nalaten om hun favorieten te bestuderen.
Zo reikte Pitchfork onlangs de fel begeerde titel "Best New Music" uit aan Does It Look Like I'm Here? van Emeralds.

Emeralds bleek echter geen myspace te hebben, Last.fm schoot ook te kort, gelukkig bracht youtube redding.

Sinds 2006 hebben John Elliott, Mark McGuire en Steve Hauschildt nogal wat gereleased, CDR's en zelfs cassettes. Maar Does It Look Like I'm here is tot nader order een gewone CD/Vinyl.
Verwar Emeralds trouwens niet met de gelijknamige metalband uit Zwitserland, noch met The Emeralds.

Het album bestaat uit 12 nummers, allemaal erg hypnotiserende en repetitieve elektronische kunstwerkjes. Weliswaar zal de meerderheid van de bevolking dit als "saai" bestempelen. Desalniettemin was ik vanaf het eerste lied, Candy Shoppe, meteen verkocht. Inderdaad, Candy ShoppE, wat die 'e' daar komt doen is mij ook een raadsel, maar geloof me, dit is iets totaal anders dan 50-meuh-Cent.

Om Emeralds toch maar in een vakje te smijten zou ik zeggen: Ambient, drone, psychedelisch en uiterst experimenteel.
Hoe omschrijft u anders songs die 3 à 12 minuten lang voortbouwen op dezelfde elektronische melodie, maar die wegens subtiele verschillen toch een uitzonderlijk boeiend weefsel weten te vormen. Het lijkt erg monotoon en minimal te zijn, maar een dergelijke rijkdom der klanken bewijst het tegendeel.
Nu, niet alle nummers zijn even geslaagd en levendig, en van mij hadden ze waarschijnlijk geen "Best New Music" gekregen. Maar de muziek weet me toch te raken.


Enkele hoogtepuntjen zijn Candy Shoppe, de twaalf minuten durende mastodont Genetic en de dreigende titel-track Does It Look Like I'm Here?.
Deze heren van Ohio (VSA) laten nu eens een idyllische wereld weergalmen, dan weer een dreigend en duister gevoel opborrelen.
Het repetitieve in de nummers zelf bouwt een zekere kracht op, en dat heb ik al eerder gehoord. De sound van Fuck Buttons lijkt immers dicht aan te leunen bij dit curiosum.

Ik heb geen idee wanneer Does It Look Like I'm Here? officieel gereleased zal worden. De kans dat het bij ons in de winkels zal liggen is echter miniem. Gelukkig bestaat het internet.

Tracklist:

01. Candy Shoppe
02. The Cycle of Abuse
03. Double Helix
04. Science Center
05. Genetic
06. Goes By
07. Does It Look Like I'm Here?
08. Summerdata
09. Shade
10. It Doesn't Arrive
11. Now You See Me
12. Access Granted



Geen opmerkingen:

Een reactie posten