dinsdag 29 juni 2010

Tex Taiwan - Damaged Hearts


Niet zelden overkomt het me dat ik een leuke nieuwe band of muzikant tegenkom op MySpace met locatie "Belgique". Inderdaad mijn MySpace staat in het Frans. Zo ook vorige week, toen Tex Taiwan, mijn muzikaal aura binnendrong. U gelooft het of u heet Thomas, maar Tex Taiwan is een Antwerps duo dat sinds 2008 het land onveilig maakt. Hurray for them.

Meer nog, Pieter (aka Π)en Evelien (aka vliinagainstthesciin) hebben deze maand, 21 juni, hun eerste album, Damaged Hearts, gereleaset (die 't' klinkt dom I KNOW).
En ja hoor, wij allen (dappersten der Galliërs) mogen weer fier zijn.
Ik heb nog nooit iets Belgisch gehoord van een dergelijke stijl. Het is dan ook duidelijk dat deze hipsters hun inspiratie over het Kanaal zijn gaan halen.
Je zou Tex Taiwan kunnen omschrijven als een combinatie van Crystal Castles en Unicorn Kid. Mocht u die laatste niet kennen: Unicorn Kid is een erg jong (ik gok 16 jaar) 8bit talent uit Schotland. Vorig jaar zette hij het Verenigd Koninkrijk op zijn kop met zijn geniale tunes en hij heeft de neiging had om een knuffel-leeuwenkop op zijn hoofd te zetten.
Indien u Crystal Castles niet kent: shame on you. Zangeres vliinagainstthesciin bracht me zelfs eerst in verwarring, want ligt het aan mij, of lijkt zij gewoon geweldig hard op Alice Glass (zangeres van CC)?

Cool Sweat

Anyhow, door aan de ene kant een soort van noise-pop en punk-electro te combineren met 8bit krijg je een bijzonder geslaagd resultaat, genaamd Tex Taiwan.
Er wordt bovendien niet voortdurend gebruik gemaakt van 8bit, maar dat is dan weer zeer bevorderlijk voor de nodige variatie in het geheel.
Zo gaat Damaged Hearts van start met Burial XL, u zal merken dat ze er al meteen hevig invliegen. Geen tijd te verliezen, Gaas geven. Maar dat doet zeker niet de kwaliteit teniet.
Ook Hearts War is een zalig nummer, de vergelijking met Heartsrevolution komt naar boven, en dat is toch wel een eer, Isn't it? Er is natuurlijk de mogelijkheid dat de muzikanten in kwestie het absoluut verderfelijk vinden om vergeleken te worden. In dat geval bied ik mijn nederige excuses aan.
Tijdens de vorige editie van Pukkelpop was ik getuige van een optreden van het Franse Kap Bambino, net zoals Tex Taiwan en CC een boy-girl duo dat opereert in ongeveer de zelfde stijl en geloof me vrij, zo een feest ziet men maar zelden. Ik kijk met andere woorden nu al uit naar een concert/feest/optreden van dit duo. Gelieve mij daarna niet raar aan te staren als ik zo rood en bezweet ben als Bart Dewever himself.


Jachtlied

Na dit rebels geweld is het tijd voor wat 8bit, Time Machine levert ons dat met plezier, begeleid door nog meer rebels geweld uiteraard. Time Machine is misschien wel een van de beste songs van het album, alleszins een potentiële single: "I know some place where we can go, Hello Hello?" (gevolgd door iets over dansen met een gestoord paard) blijft er al van de eerste keer goed inzitten.
Quick Attack maakt zijn naam helemaal waar. Razendsnel flitst de contradictoire tekst voorbij: There's no need to hurry up, hurry up. Die tweede "hurry up" klinkt echter als een overtuigend bevel dat u het eerste deel van de zin doet vergeten. Haast en spoed zijn zelden goed, maar deze keer wel.
En zo komen we half uitgeput maar nog steeds bereid om stevig door te feesten bij E-E-Erase en Magnify waarin Evelien u vriendelijk vraagt om haar in een Microscoop te plaatsen om...toch jammer dat ik zo slecht ben in het ontcijferen van lyrics.
Op dan maar naarHunter, die naam alleen al doet hoge verwachtingen opborrelen, het doet me immers denken aan Björk's meesterwerk. Blijkt dat ook TT's jachtlied enige suspense opwekt, op een totaal andere manier als Björk, maar toch ook zeer geslaagd. Ik noteer alvast'hoogtepunt'.
Helaas moet ik toegeven dat ik tegen het einde het abnormaal hoge tempo en het muzikale geweld dat op mij afkomt een beetje moe wordt, maar dat zal dan wel aan mijn oude negentienjarige geest liggen.
Toch slaagt TT erin om prachtig af te sluiten met Haphazard. Erg zware synths, wonderbaarlijke elektronische melodiën en vliinagainstthesciin's stem vormen L'Union Fait La Force op hun bebloede wapenschild.
Hier gaan we nog véél van horen, neem het van me aan.

Tracklist:

1. Burial XL
2. Hearts War
3. Time Machine
4. Quick Attack
5. E-e-erase
6. Magnify
7. Hunter
8. Algorhythm Vision
9. Labyrinth
10. Haphazard





MySpace: http://www.myspace.com/textaiwan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten