woensdag 18 januari 2012

Porcelian Raft - Strange Weekend

Porcelain Raft (Mauro Remiddi) wordt al sinds 2010 vakkundig door de indiemaatschappij (van Pitchfork tot kleine één-persoon-blogs) opgehemeld en doodgeprezen. Deels terecht, want ik heb deze man nog nooit op iets slecht kunnen betrappen. Maar toch kan men een artiest moeilijk beoordelen zonder een volwaardige albumrelease. Het komt dan ook goed uit dat de man zijn debuut Strange Weekend uitkomt op 24 januari via het waanzinnig goede label Secretly Canadian (Antony and the Johnsons, jj, SUUNS, Yeasayer,...).

Strange Weekend is zonder twijfel Remiddi's absolute (voorlopige) hoogtepunt. Het voldoet niet alleen aan de hoge verwachtingen, het slaat daarenboven met verstomming. Deze plaat is de allereerste, in 2012, die mijn mond wagenwijd doet openvallen. Laat ik dan ook maar even Porcelain Raft uitroepen tot muzikaal genie, of beter tot een ware God. Als de reviewer van Pitchfork deze release geen 'Best New Music'-stempel geeft, stel ik voor dat hij zichzelf even in brand zal steken. Een kwestie van ons een lange gevangenisstraf uit te sparen.

Uiterst briljante indie pop krijgen we voorgeschoteld. En dat is genieten van Drifting In And Out tot The Way In. Het harmonische Backwords bekoort me daarbij in bijzondere mate, maar ook het dreamy The End Of Silence is een van mijn favorieten. Daarnaast is voornoemde afsluiter The Way In van een bovenaardse schoonheid. Ik heb geen idee hoe hij het voor mekaar heeft gekregen, maar alles klopt. Daar sta je dan, zonder enige kritiek, bedankt hoor!

Al heb ik toch nog een klein minpuntje gevonden. Porcelain Raft doet dit voorjaar immers een Europese tour, maar de lage landen laat hij daarbij schromelijk links liggen. Foei! Desondanks is 2012 nu al het jaar van 2012. Een goede tip voor Pukkelpop: zelfs nu professor verbintenissenrecht Samoy (KUL) en haar vriendjes bevestigen dat u stout bent geweest, zal ik het u voor 100% vergeven indien u deze fantastische band op de line up krijgt - dat kan niet al te moeilijk zijn!

Tracklist:

01 – Drifting In And Out
02 – Shapeless & Gone
03 – Is It Too Deep For You
04 – Put Me To Sleep
05 – Backwords
06 – Unless You Speak From Your Heart
07 – The End Of Silence
08 – If You Have A Wish
09 – Picture
10 – The Way In


Geen opmerkingen:

Een reactie posten