woensdag 2 november 2011

Summer Camp - Welcome To Condale

Indiekinders der natie, sper uw ogen en oren open want het debuutalbum van Summer Camp is een van de indrukwekkendste indie pop-albums van het jaar. Het Londense duo Elizabeth Sankey en Jeremy Warmsley (die al een kleine doch mooie solo-carrière achter de rug heeft) grepen vanaf 2009 onze aandacht met de single Ghost Train (deze is trouwens ook in het album opgenomen), in 2010 maakten ze furore met hun veelbelovende Young EP, inclusief de legendarische pop song Round The Moon. Maar van mij mag u dat allemaal zo goed als vergeten (laat misschien toch maar een plaatsje voor Round The Moon): Welcome To Condale (31 oktober via Apricot Recording Company) is een enorme stap vooruit naar de eeuwige indie-roem.

Het succes van deze plaat ligt ongetwijfeld in de opgewekte sound. De combinatie van 80's pop met vrolijke electronica en mooie vocals (die van Elizabeth doen me wat aan Best Coast denken) is als een droom. Summer Camp roept werkelijk een melancholisch beeld op van de zomerse jeugdkampen uit onze kindertijd (indien u uw kindertijd hebt verdrukt wegens de gruwelijke misdaden van uw ouders, dan vraag ik u om vergiffenis voor mijn onwetendheid, misschien dat uw recentere jeugd enig soelaas kan bieden?). En dat terwijl de titel Welcome To Condale met toch vooral aan het woord 'Con' doet denken, voor de heren en dames onder u die zich tot nu toe weigerden in te laten met de beruchte Franse vuilbekkerij: dat is Frans voor klootzak. Maar dat geheel terzijde.

Uiteraard heb ik een paar uitplukbare songs uit de hoop geplukt. Ten eerste opener Better Of Witout You, Elizabeth's stem komt hier het mooi uit de kast (haar vocals zijn volgens deze totaal verkeerd gebruikte uitdrukking inderdaad lesbisch, maar dan erkent u het bestaan van zoiets als een "lesbische stem", een veronderstelling die mij ernstig doet twijfelen aan uw geestelijke stabiliteit) en het is een romantische song die eigenlijk over minder leuke dingen gaat, wat mij zo hard in de war brengt dat ik het leuk vind. Het nummer dat erop volgt, Brian Krakow, kent een zalige intensiteit en toont ons dat Warmsley's vocals niet moeten onderdoen. Daarnaast valt het prachtige I Want You op met indrukwekkende synths, een spannende sound en een melodie die uren in uw hoofd blijft spoken. Ook Down en 1988 springen er bovenuit. Maar zoals u merkt is mijn goesting om subjectieve commentaar te geven op deze songs helaas plots verdwenen.

De belangrijke Britse critici zullen u ongetwijfeld van een uitgebreider, professioneler en minder belachelijke review voorzien. Doch daarom niet minder positief. Welcome To Condale is naar mijn mening dan ook het album van de week. Hoera? Jawel!

Tracklist:

01 Better Off Without You
02 Brian Krakow
03 I Want You
04 Losing My Mind
05 Summer Camp
06 Nobody Knows You
07 Down
08 Welcome to Condale
09 Done Forever
10 Last American Virgin
11 Ghost Train
12 1988


Geen opmerkingen:

Een reactie posten