zondag 20 november 2011

The Sound Of Arrows - Voyage

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk heeft het Zweedse duo The Sound Of Arrows sinds begin deze maand hun debuutalbum Voyage uit. Oskar Gullstrand and Stefan Storm begonnen dan ook met niet al te veel ambitie aan hun project, maar nadat ze in 2008 bij het beruchte Zweedse Labrador Records tekenden, groeiden ze langzaam uit tot de Pet Shop Boys van de 21ste eeuw.

Vogaye is dan ook een uitgebreid album vol catchy (maar niet al te opgewonden) synth pop. In tegenstelling tot de scherpe stem van Neil Tennant klinken Oskar en Stefan heerlijk dreamy, iets wat erg goed samengaat bij de breed uitgesmeerde synths. Het album bevat enkele TSOA-klassiekers zoals Into The Coulds, Nova en Magic maar ook een heleboel nieuwe tracks, die me desondanks erg bekend voorkomen. Wonders, The Ruins Of Rome en Conquest, het zijn allemaal uitstekende songs, maar echt origineel vind ik ze helaas allerminst.

Het is dan ook met een quasi-dubbel gevoel dat ik dit album beoordeel. Aan de ene kant is het fantastische pop, maar langs de andere kant is het misschien af en toe ook 'over the top'. Er hangt niet voor niets een overduidelijk gay-etiket aan Voyage en de band, waardoor de kans groot wordt op een veel te dramatisch en grotesk eindresultaat. Maar zover lijkt het vooralsnog niet, waardoor ik voorzichtig maar enthousiast kies voor de positieve kanten van dit album.

Voyage is met andere woorden bij voorbaat een geslaagd album, dat goed beantwoord aan de gestelde verwachtingen. Het overmatige gebruik van synths en eurodance-achtige melodieën doen me desondanks wat twijfelen over de meerwaarde. Maar terwijl ik mijn delicate afwegingen maak, zing ik toch maar mooi mee met de lyrics. TSOA heeft zonder meer nog steeds iets onweerstaanbaar, iets verslavend, maar dan zonder negatieve gevolgen. Het is een reis door de wolken, lichtjes roze wolken meer bepaald (zoals op de cover art), en af en toe krijgen we zon te zien.

P.S.: in de bonus-track versie zit de fantastische Fear Of Tigers Remix van Into The Clouds, een must have!

Tracklist:

1 Into the Clouds
2 Wonders
3 My Shadow
4 Magic
5 Ruins of Rome
6 Longest Ever Dream
7 Hurting All the Way
8 Conquest
9 Nova
10 There is Still Hope
11 Lost City





Geen opmerkingen:

Een reactie posten