vrijdag 2 juli 2010

Mogwai - Special Moves


Driewerf hoera! De legendarische band Mogwai zal samen met een live dvd hun eerste live album uitbrengen in augustus. Special moves heet deze parel, en het is veruit het beste wat ik de laatste tijd gehoord heb.

De live-film Burning is dit voorjaar reeds in première gegaan op het filmfestival van Kopenhagen. Ze is geregisseerd door Vincent Moon en Nathanaël Le ScouarnecIk die u in zwart-wit laten genieten van Scotland's finest. De trailer alleen al geeft me kippenvel maar ik heb de film zelf niet bekeken dus meen ik dat het beter is als ik u verder enkel de live-cd probeer aan te smeren.
Dat zou ik nochtans niet moeten doen, Mogwai heeft immers zijn allerbeste nummers op Special Moves gezwierd, u zou het dus ook kunnen zien als een Best of cd.
Mocht u Mogwai echter niet kennen: zij leverden sinds hun oprichting in 1995 al zes albums waarvan het eerste, Young Team, nog steeds als hun beste wordt beschouwd.
Hun stijl omvat invloeden van shoegaze, post-rock, math-rock, art-rock en metal. Meestal zijn hun nummers instrumentaal en als ze al zingen dan is hun stem vaak ondergeschikt aan het gitaarspel zoals het hoort in shoegaze. De songs zijn dan ook zeer ambient en duren erg lang, maar hebben wel een ingenieuze structuur, zoals Joanna Newsom dus. Special moves bevat dan ook maar elf nummers maar het geheel duurt wel dik 1,2 uur. Op de vinyl versie staan echter meer nummers, maar die heb ik niet tot mijn beschikking.



Onbeschrijfbare pracht


Bovendien zijn alle elf songs uitzonderlijk goed. En dan bedoel ik jawdrop-goed. Gaat er iets boven shoegaze-gitaren? Ik dacht het niet! En op special Moves klinken die dan ook bijzonder sterk. Meer nog, de kwaliteit voor een live-album is zo abnormaal hoog dat ik er na de eerste beluistering een levensdoel van heb gemaakt om hen live aan het werk te zien. Ik luister wel niet zo vaak naar live-albums, maar dit is zo briljant, ik kan het amper geloven. Mogwai toont mij waarom ik zoveel van muziek hou. De opnames dateren trouwens van hun tour in de VSA van 2009 in de nasleep van hun laatste album The Hawk Is Howling (2008). Je hoort de bandleden soms een vluchtig dankwoord mompelen of een kort applaus van het publiek maar van vervelende live-geluiden zal u geen last hebben. Toch lijkt het alsof u op de eerste rij, of zelfs op het podium staat.
Ik ga hier niet de nummers afzonderlijk overlopen, hun pracht is immers bijna onbeschrijfbaar. Maar Friend Of The Night, misschien wel hun bekendste song, klinkt ongelofelijk strak en Hunted By A Freak brengt mijn nekhaar overeind. De beste song is naar mijn mening het fantastische Mogwai Fear Satan. Verder is het shoegaze-y Cody ook erg de moeite, het komt zowaar in de buurt van Slowdive's When The Sun Hits, een van de beste nummers aller tijden.

Deze sympathieke Schotten (die de niet-zo-sympathieke gewoonte hebben om andere bands zwart te maken à la Oasis) verdienen uw en mijn allergrootste bewondering. Laat u elfmaal diep ontroeren en geniet verder van uw vakantie (indien toepasselijk).
Wat ben ik weer kei-objectief vandaag!

Tracklist:

1. I'm Jim Morrison, I'm Dead
2. Friend Of The Night
3. Hunted By A Freak
4. Fear Satan
5. Cody
6. You Don't Know Jesus
7. I Know You Are But What Am I
8. I Love You, I'm Going To Blow Up Your School
9. 2 Rights Make 1 Wrong
10. Like Herod
11. Glasgow Megasnake

Trailer van Burning:





Excuses voor de stomme musicplayer!

Download: Mogwai Fear Satan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten