donderdag 8 juli 2010

IWATSW - Holiday Trax1


I Was A Teenage Satan Worshipper (IWATSW) was een van de meest aangename verrassingen van dit voorjaar, hun derde album Strange Lights verdient dan ook de omschrijving subliem.
Ondertussen hebben deze Finnen een albumwaardig aantal nieuwe tracks vrijgegeven onder de collectieve noemer IWATSW Holiday Trax1. Voor zover ik weet is dit echter geen nieuw album, een EP met negen nummers is wel eerder uitzonderlijk.
Hoe dan ook, u kan Holiday Trax1 gratis downloaden op hun site: http://www.iwatsw.com/
U kan echter een vrijwillige bijdrage doneren.

IWATSW maakt unieke lo-fi electro pop met chill wave en andere elementen. Ideaal voor uw eigen holiday dus. Al bij All The Nice Places waant u zich dan ook op een Hawaiaans strand, voorzien van een mojito en omringd door vrouwelijk/mannelijk schoon. Met Dash X stijgt het tempo, tijd voor een beach party dus.
Raising Waves is waarlijk prachtige surfmuziek, de ongelofelijk mooie zang en oldschool gitaren doen denken aan Tame Impala versus Local Natives en Stornoway.
De vakantie vordert en de golven worden iets wilder, Riding Tsunami zorgt voor een stevig drum en gitaarspel dat er met glans in slaagt om een erg strak nummer voort te brengen.
Ook van ambient kennen de heren uit Helsinski blijkbaar iets, dat bewijzen ze met het wonderlijke Sleeping in the Sun. Het lijkt wel Gothic electro à la Salem of de geweldige gaze van het Duitse Neo(n) Eden. Zéér mooi!


Maar daarmee is de Scandinavische zomer in Hawaï nog niet ten einde, Visitors doet me denken aan Owen Pallett onder invloed van iets wat niet pluis is. Waikiki Airheads bevestigt verder enkel mijn vermoedens (over de locatie van deze vakantie) en is daarnaast een aardig nummer, maar zeker geen hoogtepunt.
Na dit feestnummer zorgt Who's Rocking My Dreamboat? voor een mooi staaltje elektrische dream pop gevolgd door afsluiter 1st of June, een ronduit formidabel nummer. Het doet wat tribal-achtig aan dankzij de afrika-drums en de zichzelf herhalende vocals, maar wat een absolute pracht.

Helaas blijkt nu dat ik de foute nummervolgorde heb gehanteerd bij mijn review, het kan me gelukkig geen **** schelen.

P.S.: Downloaden die handel!: http://www.iwatsw.com/

IWATSW verrast weeral met geweldige muziek, in het vervolg zal ik niet meer verrast zijn, ik verwacht enkel nog enorm hoge kwaliteit van deze superband. Het verbaast me enkel dat ze buiten Finland niet zo bekend zijn.

Tracklist:

1. 1st of June
2. Dash X
3. Raising waves
4. Waikiki airheads
5. Sleeping in the sun
6. Riding tsunami
7. All the nice places
8. Visitors
9. Who's been rockin my Dreamboat?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten