woensdag 1 februari 2012

Perfume Genius - Put Your Back N 2 It


Is iemand het hartverscheurend mooie debuutalbum Learning (2010) van Mike Hadreas al vergeten? Ik dacht het niet, Learning is intussen uitgegroeid tot een echte indieklassieker. Er werd dan ook hevig naar opvolger Put Your Back N 2 It uitgekeken. Is deze plaat hetzelfde lot beschoren? Of gaat ze roemloos ten onder? Dat alles zal blijken na de release op 21 februari via Matador (Kurt Vile, Girls, Interpol,...) in de VS en op 20 februari via Turnstile (Girls, Gruff Rhys,...) in de UK. Maar ik heb mijn mening al klaar.

Learning viel bij velen in de smaak door het diepe lijden dat erin doorschemerde. De jonge Amerikaan Hadreas had immers geen al te vrolijke periode in zijn leven achter de rug. Maar met het succes van zijn debuut, is zijn getormenteerde levensloop naar de achtergrond gedreven, wat volgens sommigen van het nieuwe album een minder hoog te achten plaat maakt. Perfume Genius heeft het nochtans over homoseksualiteit (titeltrack e.a.), zelfmoord (17), prostitutie (Take Me Home), verslavingen (AWOL Machine) en de dood (Dirge). Niet meteen de meest vrolijke of gemakkelijke thema's me dunkt. Zij die de gekwelde en duistere ondertoon missen maken zichzelf iets wijs, Put Your Back N 2 It klinkt voor mij even fragiel en ongelofelijk ontroerend als Learning.

Het album is dan ook een goede opvolger voor Learning, het lijkt beter uitgewerkt en professioneler, al houdt Hadreas het nog steeds bij vrij korte nummers. Ik las ergens dat men de emoties niet meer in de muziek hoort. Dat is flagrante onzin, zij die zoiets schrijven luisteren met een vooringenomen kilheid en een afgesloten hart. Put Your Back N 2 It raakt wel degelijk diep, de muziek is prachtig dreamy en Hadreas' vocals zijn nog even 'utterly moving' als voorheen.Het hoeft niet altijd om de lyrics te draaien, in dit geval zegt de muziek meer dan genoeg. Voor mij zijn de verwachtingen aldus meer dan ingelost, terwijl die zeker niet laag lagen.

Tracklist:

01 AWOL Marine
02 Normal Song
03 No Tear
04 17
05 Take Me Home
06 Dirge
07 Dark Parts
08 All Waters
09 Hood
10 Put Your Back N 2 It
11 Floating Spit
12 Sister Song


1 opmerking: